| | Side |
| Innledning | 9 |
1. | Øk motivasjonen | 15 |
| Mangement by fear | 17 |
| Lik dem du leder! | 17 |
| Oppdag fordelene! | 20 |
| Kunsten å gi og motta ros - og kritikk | 22 |
| Hvordan få mer motiverte medarbeidere | 23 |
| Verdsett forskjellene! | 25 |
| Lær medarbeiderne å vokse | 28 |
2. | Personlig og bevisst lederskap | 31 |
| Det personlige lederskapet | 34 |
| Du utgjør en forskjell! | 38 |
3. | Hvilke verdier har du og hvilke ønsker du å ha? | 41 |
| Å gå på tvers av egne normer | 43 |
| Hva gjelder hos dere? | 44 |
| Å være medarbeider | 45 |
4. | Å finne balansen mellom selvfølelse og selvtillit | 51 |
| Selvfølelse versus selvtillit | 54 |
| Når lederskapet ikke fungerer | 57 |
| Å oppdage en utrent selvfølelse | 58 |
| Å utvikle selvtilliten | 62 |
| Tren opp selvfølelsen! | 64 |
| Tør å vokse! | 65 |
5. | Veien til personlig ansvar | 67 |
| Dropp offermentalitenten! | 68 |
| Å se sin egen rolle er veien til personlig ansvar | 69 |
| Konflikthåndtering | 77 |
| Persolig oppfatning = ærlighet? | 82 |
| Hvordan får jeg omgivelsene med meg? | 83 |
6. | Ikke la deg styre av frykt | 85 |
| Sinne skyldes frykt | 86 |
| Skap modige medarbeidere av frykt og engstelse | 87 |
| Positivt og negativt stress | 91 |
| Hjelp ved indre stress | 93 |
| Hjelp ved ytre stress | 95 |
| Øk effektiviteteten! | 96 |
| Tidsplanlegging | 97 |
| Rutiner er nødvendig | 98 |
7. | Kunsten å kommunisere | 103 |
| Kommuniser gjennom hele prosessen | 104 |
| Kunsten å gi tilbakemelding | 108 |
| Hvordan du sier noe er det som betyr noe | 112 |
| Kunsten å lytte | 114 |
8. | De late, de misførnøyde og alle de andre - vanskelig samtaler | 119 |
| Når vi føler oss utfordret av medarbeiderne våre | 120 |
| Din tilstand smitter | 127 |
| Vanskelige samtaler | 131 |
| Frykt ikke tausheten! | 134 |
| Varsel om oppsigelse | 136 |
9. | Mental trening er en selvfølge | 139 |
| Å finne balansen | 141 |
| Du har mulighet til å velge | 143 |
| Læringsprosessen | 145 |
| Avslutning | 149 |
| Vedlegg nr. 1: Bra-boken | 151 |
| Vedlegg nr. 2: Mål og målplanlegging | 163 |