Kan skolen lære oss å mestre livet? Fra høsten 2020 kommer folkehelse og livsmestring inn i læreplanen i den norske skolen. Denne oppdateringen av Kunnskapsløftet er hilst velkommen av elever og lærere, helsepersonell og samtlige politiske partier. Men lar egentlig livet seg mestre? Er mestring en god målestokk for hvordan vi bør leve? Og vil livsmestring som tema i skolen svare på de vanskene barn sliter med i dag? Psykolog og filosof Ole Jacob Madsen mener at innføringen av livsmestring i skolen viser en tendens i vårt samfunn til å legge stadig mer ansvar på individet. Og til at problemer som egentlig bør løses politisk, blir noe enkeltmennesket - i dette tilfellet barna våre - selv må håndtere. Det virker enklere å lære dem å takle presset, enn å faktisk redusere det. Men er vi bare i ferd med å lage enda en arena der barna skal prestere?
Kunnskapsløftet har blitt oppdatert, og fra høsten 2020 skal livsmestring og folkehelse inn i læreplanen. I denne boka tar psykolog og filosof Ole Jacob Madsen opp spørsmål rundt hva dette vil ha å si for barna. Han argumenterer for at innføringen av livsmestring i skolen er en forlengelse av tendensen til å legge mer og mer ansvar over på individet for problemer som burde løses politisk. I stedet for å redusere presset vil en lære barna å takle det. Han spør seg om dette bare bidrar til å lage enda en arena der barn skal prestere, og om mestring egentlig er en god målestokk for hvordan vi bør leve. Omtalen er utarbeidet av BS.