Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 1990 . - Bok . - 123 s., [13] pl.
Bokmål
Hylleplass:
940.545 H
Bestill       Les e-bok Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Arne Hartmark er født i 1915, gikk til sjøs i 1931 og tok styrmannseksamen i 1935. Året etter mønstret han ut som 2. styrmann med en såkalt "China Coaster" på beskjedne 2000 t.dw. og ble der ombord til 1941. Skipet måtte da trekke vestover på grunn av japanernes fremrykning i østlige farvann.

Hartmark skiftet til en båt på 9000 t.dw. som overstyrmann og seilte med denne til den gikk tapt ved eksplosjonen i Bombay Docks 14. april 1944. Han flyttet da over til en annen båt som over-styrmann og seilte heldig med denne til krigens slutt.

Hartmark tok skipsfører og dispasjør-eksamen i 1947 og ble skipsfører i 1949. Hans siste jobb som sjømann var å føre Thor Heyerdahls ekspedisjonsfartøy til Påskeøya og Stillehavet i 1955/56. Deretter ble han journalist og senere skipsfartsredaktør i Norges Handels og Sjøfartstidene. De to siste årene av sin karriere som avismann, var han sjefredaktør i avisen.

Arne Hartmark ble i 1946 tildelt den britiske "Order of the British Empire" og "Lloyds Silver Medal for Meritorius services". Han ble tildelt Kongens Fortjenestemedalje i gull i 1985 og Haakon VII's Frihetskors i 1988.

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Atlanterhavsslaget og de norske
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom

Fra trefflista

https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=56834