Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2019 . - Bok . - 167 s.
Bokmål
Opplysninger:
Grønn markedsføringsledelse er den første norske læreboka som handler om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring. Vi håper den skal bidra til å endre praksis i næringsliv og i organisasjoner. De viktigste endringsaktørene i norsk økonomi er bedriftene, og det er derfor viktig at kunnskapen om strategier, metoder og instrumenter som kan bidra til et grønt entreprenørskap, er på pensumlistene til dem som i fremtiden skal bidra til positive endringer. Boka gir en oversikt over de viktigste elementene for å skape bærekraftige endringsprosesser, som igjen krever at både sosiale, miljømessige og økonomiske resultater vektlegges. Den klassiske bedriftsøkonomiske modellen med en snever forståelse av økonomiske resultater må endres til å forankre bedriftenes strategier mot bærekraftig virksomhet. I den nye, «grønne» modellen er dette resultatet tredelt. Beslutninger må knytte sosiale og relasjonelle forhold til miljødimensjoner og økonomiske resultater. Det er synergieffektene mellom disse tre resultatdimensjonene som skaper fremtidig bærekraft. Derfor handler denne boka om hvordan strategier og beslutninger kan stimulere til å øke de bærekraftige resultatene. Videre ser vi på hvordan bedriftene kan bidra til å endre forbruksmønsteret og det fysiske miljøet. Studentene skal lære hvordan koplingen er mellom bærekraft og forbruk i ulike næringer, forsyningskjeder og sektorer, og hvilke effekter bærekraft kan ha på måten organiseringen av økonomisk aktivitet skjer på. Bedriftenes ansvar stopper ikke lenger ved handledisken i butikkene. Avanserte innhentings- og avfallssystemer bidrar til å utvikle bærekraftige livssykluser for produkter, som igjen bidrar til at bedrifters image, brands og tillit i markedet endres. Studenter som har lest denne boka, skal bli i stand til å identifisere «grønne» verdier og segmenter og omsette disse i strategier, planlegging og beslutninger samt kunne rapportere bærekraftige resultater til ulike interessenter (eiere, ansatte, kunder
Hylleplass:
658.8 N
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Boken omhandler entreprenørskap, strategi og markedsføring i et bærekraftig perspektiv. Forfatteren vektlegger bedriftenes rolle som sentrale endringsaktører i norsk økonomi, og han fremsetter en ny, «grønn» bedriftsøkonomisk modell, der bedriftsstrategier forankres i bærekraftig virksomhet. I en slik modell må resultatforståelsen være tredelt, og vektlegge miljødimensjoner og sosiale forhold så vel som de økonomiske. Et bærekraftig perspektiv endrer radikalt på forståelsen av produkters livssyklus, og dermed bedriftenes ansvar ovenfor kunder på sikt. Dette virker inn på bedriftenes image, brand og tillit i markedet. Målet med denne boken er at studenter skal kunne identifisere «grønne» verdier og segmenter, for deretter å omsette disse til strategier, planer og beslutninger for bedriftene. Studentene skal også være i stand til å rapportere bærekraftige resultater til interessenter som kunder, eiere og ansatte. Omtalen er utarbeidet av BS.
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Grønn markedsføringsledelse : o
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=468403