Boka gir en oversikt over sentrale faktorer som kan innvirke på barn og unges naturlige relasjoner med hverandre. Det kan være flere grunner til at et barn har problemer med å inngå i naturlige relasjoner med andre. En grov todeling av årsaker til relasjonsvansker kan grupperes i sosialt betingede vansker og emosjonelt betingede vansker. Enten den unge reagerer med sinne eller aggresjon (sosiale eller utagerende vansker) eller angst eller depresjon (emosjonelle eller innagerende vansker), så blir resultatet at den unge får problemer med å inngå i naturlige relasjoner med andre. Boka har følgende temaer: atferdsforstyrrelser hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD) tics og Tourettes syndrom autismespekterforstyrrelser rusmiddelbruk kognitiv svikt (utviklingshemning) angstlidelser depresjon spiseforstyrrelser Relasjonsvansker blant barn og unge henvender seg til lærerstudenter og lærere. Den er også aktuell for profesjonsutdanninger i pedagogikk, spesialpedagogikk samt sosial- og helsefag.
Boken gjennomgår sentrale faktorer som forstyrrer barns muligheter og evner til å inngå naturlig i relasjoner med andre. Forfatteren fordeler ulike relasjonsvansker i to hovedgrupper: sosialt eller emosjonelt betingede vansker. Sosialt betingede vansker viser til utadrettede vansker som tar form av aggresjon eller sinne, mens emosjonelle vansker vendes innover og kan ta former som angst og depresjon. Boken gjennomgår adferdsforstyrrelser, ADHD, Tourettes syndrom, forstyrrelser på autismespekteret, rus, utviklingshemning, angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Boken henvender seg til studenter innen pedagogikk og andre som arbeider med barn og unge.