Bokens første del tar for seg den holistiske naturfilosofiske tradisjonen. Det innebærer en vektlegging av den greske filosofitradisjonen, med sentrale begreper og temaer som fysisbegrepet, krisebegrepet, den medisinske tradisjonen og elementlæren, og en vektlegging av romantikkens natursyn: Alt sett i lys av vår tids økologiske krise. Bokens andre del tar for seg etiske og estetiske problemfelt som vi står overfor i dag når det gjelder miljø- og klimakrisen, det vil si den prøver å svare på spørsmålene: Hva kan og burde vi gjøre og hva kan vi håpe på. Det innebærer for det første at en må gi avkall på den tradisjonelle antroposentrisk orienterte etikken og mer vende seg mot en holistisk ansvarsetikk, og for det andre at kjærligheten, følelsene, drømmene, mytene og utopiene får mer spillrom og blir mer ansett som de viktige motivasjonsfaktorene de er når det gjelder å gjøre noe med miljø- og klimakrisen.
Forlaget skriver: Bokens første del tar for seg den holistiske naturfilosofiske tradisjonen. Det innebærer en vektlegging av den greske filosofitradisjonen, med sentrale begreper og temaer som fysisbegrepet, krisebegrepet, den medisinske tradisjonen og elementlæren, og en vektlegging av romantikkens natursyn: Alt sett i lys av vår tids økologiske krise. Bokens andre del tar for seg etiske og estetiske problemfelt som vi står overfor i dag når det gjelder miljø- og klimakrisen, det vil si den prøver å svare på spørsmålene: Hva kan og burde vi gjøre og hva kan vi håpe på. Det innebærer for det første at en må gi avkall på den tradisjonelle antroposentrisk orienterte etikken og mer vende seg mot en holistisk ansvarsetikk, og for det andre at kjærligheten, følelsene, drømmene, mytene og utopiene får mer spillrom og blir mer ansett som de viktige motivasjonsfaktorene de er når det gjelder å gjøre noe med miljø- og klimakrisen.