Boka er delt i to. Bidragsyterne i første del, "Litteraturens rolle for læring og leseglede, har skrevet om disse temaene:
•Joronn Pihl: "Skolebiblioteket i framtidas skole"
•Anne Håland: ""Å lese litteratur, litteraturformidling og lesestimulering"
•Arne Svingen: "Gutta som slutta - om gutter og lesing"
Skolebibliotekar ved Line Hansen Hjellup fra Spangereid skole i Lindesnes er redaktør fo r boka, og har skrevet en fyldig del to: "Skolebibliotekets rolle for å skape leseglede".
Her finner vi kapitler med bl a disse overskriftene:
•Lesing i system
•Organisering og drift av skolebiblioteket
•Leseprosjekter for 1.-10. trinn
•Lesekurs i skolebiblioteket
Cappelen Damm Akademisk skriver om boka:
"...Hvorfor er skolebiblioteket viktig og hvilken rolle bør det ha i skolen? Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen er en bok som forklarer hvorfor skolebiblioteket bør være en sentral del av den pedagogiske virksomheten i enhver skole. Denne boka vil bevisstgjøre deg som lærer, lærerstudent eller skolebibliotekar på gevinstene ved å gi skolebiblioteket en sentral posisjon i leseopplæringen. Boka er fylt med gode, praktiske eksempler på hvordan man legger til rette for læring og leseglede gjennom aktiv bruk av skolebiblioteket.
Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen viser hvordan helhetlig tenkning rundt lesing og skolebibliotek må være prioritert i hele skolestrukturen, fra pedagog til skoleeier. Dette gir resultater som ikke bare gir gode lesere, men som på sikt også vil bidra til reflekterte, demokratiske borgere.
Gjennom både teoretiske og praktiske tilnærminger understreker forfatterne betydningen av tett samarbeid mellom pedagoger og skolebibliotekarer. På ulike måter viser forfatterne viktigheten av leseglede og hvordan man kan arIbeide målrettet og systematisk for å stimulere til lesing og leselyst.
Boka er skrevet for lærerstudenter og lærere, samt for folkebibliotekarer, skolebibliotekarer og rektorer. ..."