Å lære språket er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Denne grundige innføringsboka viser hvordan barn gradvis tilegner seg språket gjennom dialog, fortelling og lek. Boka viser stadiene i den tidlige skrivingen og lesingen, og den gir råd og veiledning om hvordan voksne best kan støtte og stimulere utviklingen både i barnehagen og i skolen. Autentiske eksempler gjør stoffet levende og praksisnært. Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er avgjørende både for senere læring og sosial mestring. For å kunne gi barna best mulige forutsetninger for å utvikle språket sitt, må lærere i barnehager og småskole ha gode kunnskaper om språkutviklingen og hva som fremmer den best. Boka er skrevet for studenter i barnehagelærerutdanning og grunnskoleutdanning. Den er også aktuell som etterutdanning for alle som har et særlig ansvar for den muntlige og skriftlige språkutviklingen til barn fra fødselen til de første årene i skolen. Denne utgaven er oppdatert i forhold til ny forskning på området. Forfatteren tar høyde for tverrfagligheten innenfor kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk, som kommer med den nye rammeplan for barnehagelærerutdanningen høsten 2013.