Hva vil det si å være en av verdens største kunstnere? Hva var det med Munch som skilte ham ut fra hans samtidige, og som gjør at vi fortsatt ser på hans kunst og snakker om den? Karl Ove Knausgård nærmer seg Munchs bilder i et forsøk på å finne ut hva som stod på spill i dem, og på hvilke måter de lever videre i kulturen. Han oppsøker noen av Munchs steder, og han snakker om Munch med kunstnere og kunstkjennere, men først og fremst skriver han om sitt eget forhold til Munch, aldri langt unna det like grunnleggende som naive spørsmålet om hva kunst er og hva vi egentlig skal med den. Boken er blitt til i forbindelse med Karl Ove Knausgårds samarbeid med Munchmuseet om utstillingen «Mot skogen - Knausgård om Munch», 6. mai-8. oktober 2017, der han blant annet har valgt ut flere malerier, grafiske trykk og skulpturer som aldri før har vært utstilt. Om utstillingen sier han dette: «Jeg ville vise ukjente bilder, ut fra forestillingen om at man da kunne se Munch som for første gang, som det han var, en maler som aldri falt til ro, og som aldri stivnet.»
Hva er egentlig kunst? I denne boka skriver Karl Ove Knausgård om Edvard Munchs kunst, i et forsøk på å finne ut hva som egentlig stod på spill i bildene hans, og på hvilke måter de lever videre i kulturen. Knausgård har snakket med kunstnere som Anselm Kiefer, Vanessa Baird og Joachim Trier om deres forhold til Munch, og med Munch-kjennere som Stian Grøgaard og Gerd Woll. Han har også reist til flere av stedene Munch malte. Men først og fremst er dette en bok om Knausgårds personlige forhold til Munch og arbeidene hans. Boken er skrevet i forbindelse med at Karl Ove Knausgård har kuratert utstillingen Mot skogen for Munchmuseet. Utstillingen står fra mai til oktober 2017. Omtalen er utarbeidet av BS.