Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2015 . - Bok . - 142 s.
Bokmål
Opplysninger:
Selv med mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer, leser vi fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever at noe eller noen i skolen som krenkende. Forfatterne peker i denne boken på hva som gjør slike saker så vanskelige, og på hvordan rektor kan gå frem for å løse dem. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i dette arbeidet. Boken retter seg mot ledere i skolen og alle andre som er engasjert i elevenes psykososiale miljø.
Hylleplass:
372.15 A
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Å være en person for alle er rektors lodd og privilegium. Elever, foreldre og ansatte i skolen skal ha tillit til at rektor er der for alle, ikke minst i saker der elever opplever seg krenket. Til grunn for boka ligger dette, og følgende to erkjennelser:
Mennesker – barn, ungdom, voksne, foreldre, lærere og rektorer – vil godt, ønsker godt og forsøker å handle i tråd med dette. Konflikter, krenkelser og mobbing kan forebygges, stanses og løses.

Mange års iherdig innsats for gode skolemiljøer er ikke tilstrekkelig – vi leser fremdeles om rektorer som ikke har klart å løse saker der elever opplever noe eller noen i skolen som krenkende. Skolemiljøsakene må altså løses bedre enn det som er tilfellet i dag. Forfatterne peker med denne boka nettopp på hvorfor sakene er vanskelige, og hvordan rektor kan løse dem, til fordel for de involverte. Tillit, håndteringskompetanse og løsningsorienterte strategier er nøkkelbegreper i arbeidet.

Boka er tiltenkt ledere i skolen og alle andre som engasjerer seg i elevenes psykososiale miljø. Den er skrevet med utgangspunkt i tre roller: mobbeombud, rektor og rådgiver i skolenes støtteapparat.

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om En for alle : hvordan håndtere
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=379042