Hvordan arter jentemobbing seg?
Hvem blir mobbet?
Hvem mobber?
Hvordan kan læreren avdekke og forebygge den skjulte jentemobbingen?
Blir mobbeutsatte jenter tatt hånd om på en god måte i norsk skole i dag?
Mobbing blant jenter er vanskelig å oppdage blant annet fordi jenter ofte legger stor energi i å holde handlingene sine skjult. Virkemidlene er ofte subtile i form av ansiktsuttrykk, manipulering av vennskapsrelasjoner, digital mobbing, baksnakking og lignende. Skolens ansatte har i mange tilfeller liten kunnskap om slike former for mobbing og kan trenge verktøy for å håndtere dem.
I boken gis en innføring i skjult jentemobbing. Forfatteren ser på de ulike formene mobbingen kan ta, og hvordan den støttes av tilskuere og medløpere. Hun viser hvordan lærere, foreldre, skoleledere, assistenter og barne- og ungdomsarbeidere kan arbeide for å avdekke mobbingen, og hvordan de kan spille på lag med elevene for å løse problemet. Boken inneholder mange praksisfortellinger i tillegg til praktiske tips til hvordan man i fellesskap kan arbeide med temaet.
Forfatter Kari Myklebust er lærer i grunnskolen. Hun har jobbet med jentemobbing i flere år, som lærer og gjennom masteroppgaven Utestengt, isolert og baksnakket! Jenters skjulte mobbing i norske antimobbeprogrammer. Myklebust er opptatt av at lærere og andre skoleansatte skal få kunnskap om skjulte mobbeformer for aktivt å kunne arbeide med tematikken. Hun er spesielt opptatt av det sosiale arbeidet lærere gjør i klasserommet hver dag, og hvordan denne innsatsen kan virke forebyggende på mobbing.