I 2011ble betydningen av den demografiske oppdragelse synliggjort gjennom to hendelser.
Den første handler om trgedien som rammet Norge da en høyreekstremist angrep en demokratisk politisk ungdomsorganisasjon 22. juli.
Den andre hendelsen er arbeidet med Ungdommens maktutrednig som konkluderte med å forslå demokrati som et eget fag i skolen.
I denne boka diskuterer en rekke forfattere med ulik bakgrunn hvordan demokratisk medborgerskap kan innføres og gjennomføres i en norsk skole.
Forfatterne presenterer politiske, didaktiske flerkulturelle og kommunikative tilnærminger, og legger fram flere forslag til hvordan demokratisk medborgerskap i skolen kan styrkes og videreutvikles.
Demokratisk medborgerskap - hva handler boka om? Kjell Lars Berge og Janicke Heldal Stray
9
DEL 1
Kapittel 1
Demokratipedagogikk Janicke Heldal Stray
17
Kapittel 2
Ungdomspolititisk deltagelse og innflytelse - perspektiver og endringer Guro Ødegård
34
Kapittel 3
Citizenship: utdanning til demokratisk medborgerskap i England Jannike Elmblom Berger
59
DEL 2
Kapittel 4
Retorisk dannelse som grunnlag for demokratisk medborgerskap i skolen: om de gunnleggende ferdighetene skriving og muntlighet i Kunnskapsløftet Kjell Lars Berge
79
Kapittel 5
Naturfag som forbereder til demokratisk deltagelse Stein Dankert Kolstø
102
DEL 3
Kapittel 6
Elevmedvirkning gjennom økt bevisstgjøring om de byggende omgivelsene Kari Bjørka Hodneland
141
Kapittel 7
Demokratilæring i praksis Line Wittek
162
Kapittel 8
Elevsamtalen: demokratisk dialog i praksis? Nils Breilid og Liv M. lassen
184
Kapittel 9
Demokrati i det flerkulturelle klasserommet Karoline Westrheim
212
Kapittel 10
Flerkulturalitet som en demokratisk ressurs: teoretiske perspektiver og praktiske implikasjoner Heide Biseth