God psykisk helse er elevers viktigste læreforutsetning. Svikter den, påvirker det både elevers evne til læring og hvordan de fungerer sosialt. Mange barn og unge sliter med psykiske plager og problemer, og det er ofte årsak til at de faller ut av både utdanning og arbeidsliv.
De negative historiene begynner gjerne tidlig - i førskole- og skolealder.
Nina B.J. Berg diskuterer derfor følgende spørsmål: Hvorfor har ikke disse barna blitt sett? Hvorfor ble det ikke satt inn nødvendig hjelp på et tidligere tidspunkt? Hvorfor nøyer man seg med "å vente og se"?
Forfatteren er opptatt av å klargjøre hvilket ansvar skolen som system har for disse elevene. Ny helselovgivning gir skolen et klart medansvar for det forebyggende psykiske helsearbeidet, noe som innebærer at skolen også må vurdere sin virksomhet i et helhetlig psykisk helseperspektiv.
For å sikre god læring og sosial utvikling hos elevene er det viktig å redusere det som utgjør en risiko, styrke det som gir den psykiske helsen god beskyttelse i skolen, og sette inn hjelp for psykiske vansker på et tidlig tidspunkt.
Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere og skoleledere. Andre som er opptatt av forebyggende psykisk helsearbeid, vil også ha nytte av denne boka.
Bøker om forebyggende psykisk helsearbeid og om forebygging av psykiske lidelser er sjeldne. Bøker om forebyggende psykisk helsearbeid i skolen er enda sjeldnere. Når de er norske, er det en ren sensasjon.
Nina B.J. Berg viser oss hva som må gjøres for å få skolene våre til å bli helsefremmende organisasjoner. I tillegg har hun et blikk for den enkelte elev som sliter og er i ferd med å gå dukken og trenger - hjelp.
Les henne! Lytt til henne!
Fra forordet til Arne Holte, ass. direktør Nasjonalt Folkehelseinstitutt