Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2012 . - Bok . - 176 s.
Bokmål
Hylleplass:
372.21 M
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

Hvordan kan ansatte i barnehagen bidra til at alle barna føler at de er med i fellesskapet?

Hvordan kan du støtte og utvikle det lekende samspillet? Hvordan kan du drive pedagogisk ledelse av lekende samspill?

Forfatterens svar er å benytte et improvisasjonsblikk i hverdagen.

I denne boken viser han hvordan improvisasjon kan planlegges og brukes for å inkludere alle barn i lek og fellesskap. Deler av stoffet tar utgangspunkt i forfatterens forsknings- og utviklingsarbeid. Inkludert i boken følger tre store, fargerike plakater som kan henges opp i barnehagen.
I boken vil du blant annet bli presentert for:

  • Lekenhet og identitet - fra dumt til trist og glad og flink
  • Erika og Traktorpappa - improvisasjonsblikk med utgangspunkt i barn, ansatte og foreldre
  • Utfordringer med pedagogisk ledelse av lekenhet
  • Tissefryd - manglende begreper for det vi gjør, er en utfordring for de ansatte
  • Runddans - refleksjon og handling med væremåten i sentrum
  • Annerledesheten - Lekeplakaten - Læringsplakaten

    Boken retter seg mot alle ansatte i barnehagen, og vil være et viktig bidrag i førskoleutdanningen.

    SE INNHOLD

  • Side
    Innledning15
    DEL 1ToHETER - likHET eller annerledesHET19
    Kapittel 1Å være annerledes21
    Kapittel 2Å være en likhet27
    Kapittel 3Når barnehagefolk blir som folk flest33
    Kapittel 4Når ord får makt37
    Kapittel 5Anerkjennelse45
    DEL 2ToSKAP - vennSKAP og fellesSKAP i perspektiv55
    Kapittel 6Hvorfor min interesse for annerledeshet?57
    Kapittel 7Gladtonen skapes - den kommer ikke av seg selv61
    Kapittel 8Annerledesheten møter barn71
    Kapittel 9Anneledesheten møter barnehagefolk75
    Kapittel 10Improvisasjonsblikk: Voksnes ansvar - barns muligheter91
    Kapittel 11Annerledeshet møter foreldre101
    DEL 3To læringsmåter - læring i tradisjon og læring i improvisasjonsblikk107
    Kapittel 12Læring i tradisjon109
    Kapittel 13Læring i improvisasjonsblikk119
    Kapittel 14Prioritering13
    DEL 4Nye måter å telle på137
    Kapittel 15Telling139
    Kapittel 16Ut med fantasi - inn med læring?143
    Kapittel 17To synpå kollisjonskurs149
    Kapittel 18Å profilere kvalitet153
    DEL 5Runddans i morgen157
    Kapittel 19Mot til å strutte sammen159
    Kapittel 20Ikke modell men runddans!163
    EpilogDet jeg nesten ikke orker å vite at jeg husker169
    VedleggForsknings- og utviklingsarbeid171
    Litteratur173

    Blikk for lek i barnehagen : starte, verne, videreutvikle


    av Terje Melaas
    Bok utgitt 2013
    Ingen ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.21 M)
    Bestill Husk denne

    Improvisasjonsblikk i barnehagen : støtte til lekende samspill


    av Terje Melaas
    Bok utgitt 2012
    Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.21 M)
    Bestill Husk denne

    Se meg, jeg vil leke!


    av Terje Melaas
    Bok utgitt 2016
    Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.21 M)
    Bestill Husk denne
    Vis alltid denne fanen

    Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

    Vis alltid denne fanen
    • Tips en venn om Improvisasjonsblikk i barnehage
    • Del på Facebook
    • Vis Facebooks Liker-knapp
    • Del på Twitter
    • Vis QR-kode med lenke for mobil
    • Foreslå innkjøp
    • Annen visning

    Huskeliste

    Lista er tom
    https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=316566