Forlaget skriver om denne boka:
Hvordan kan ansatte i barnehagen bidra til at alle barna føler at de er med i fellesskapet?
Hvordan kan du støtte og utvikle det lekende samspillet? Hvordan kan du drive pedagogisk ledelse av lekende samspill?
Forfatterens svar er å benytte et improvisasjonsblikk i hverdagen.
I denne boken viser han hvordan improvisasjon kan planlegges og brukes for å inkludere alle barn i lek og fellesskap. Deler av stoffet tar utgangspunkt i forfatterens forsknings- og utviklingsarbeid. Inkludert i boken følger tre store, fargerike plakater som kan henges opp i barnehagen.
I boken vil du blant annet bli presentert for:
Lekenhet og identitet - fra dumt til trist og glad og flink
Erika og Traktorpappa - improvisasjonsblikk med utgangspunkt i barn, ansatte og foreldre
Utfordringer med pedagogisk ledelse av lekenhet
Tissefryd - manglende begreper for det vi gjør, er en utfordring for de ansatte
Runddans - refleksjon og handling med væremåten i sentrum
Annerledesheten - Lekeplakaten - Læringsplakaten
Boken retter seg mot alle ansatte i barnehagen, og vil være et viktig bidrag i førskoleutdanningen.
SE INNHOLD