| | Side |
1 | Alderdommen : hvordan jeg opplever den og møter den | 15 |
| Minikurs om alderdommen | 15 |
| Den fjerde alder | 18 |
| Enkemann | 19 |
| Kroppen | 21 |
| Sinnet | 22 |
| Det sosiale | 24 |
| Sjelen | 25 |
| Helsetjenesten | 26 |
| Slutt | 27 |
2 | Dilemmaer i alderdommen | 28 |
| Om dilemmaer | 28 |
| Trygghet eller frihet | 29 |
| Arbeid eller pensjon | 30 |
| Ekteskapet - midlertidig eller livslang forplikelse? | 30 |
| Helsen: Hvam har ansvaret for den? | 31 |
| Aktivitet eller ro? | 36 |
| Forholdet til sykdom | 37 |
| Forholdet til medisinsk behandling | 37 |
| Bolig - flytte eller ikke? | 39 |
| Penger - leve av, men ikke for | 39 |
| Sosialt nettverk - hva gjør vi med det? | 39 |
| Syke pårørende - den største utfordringen | 40 |
| Livet slutt - hva tenker vi om den? | 41 |
| Slutt | 42 |
3 | Mestring av motgang, sykdom og alderdom | 43 |
| De fire utfordringene | 43 |
| Hva er mestring? | 46 |
| Om mestring av de fire utfordringene | 47 |
| Refleksjoner: felles trekk i mestringen | 49 |
| Slutt | 52 |
4 | Gammel før, nå og i fremtiden | 54 |
| Eldrebølgen | 54 |
| Året 1900 | 55 |
| Året 1950 | 58 |
| Året 2000 | 60 |
| Året 2050 | 62 |
| Refleksjoner | 64 |
5 | Blir eldre over 60 år tatt på alvor? | 67 |
| Det historiske perspektivet | 68 |
| De siste 50 årene | 68 |
| Hva er skjedd - blir vi over 60 ikke tatt på alvor? | 70 |
| Hva gjør vi med dette? | 72 |
| Fremtiden | 76 |
| Konklusjon | 76 |
6 | Fysisk aktivitet og helse: nøkkelen til den gode alderdommen | 77 |
| Litt historie og det store perspektivet | 77 |
| Hva gjør fysisk aktivitet for eldre? | 78 |
| Hva betyr fysisk inaktivitet? | 80 |
| Hvor aktive er folk? | 81 |
| Hva slags fysisk aktivitet? | 81 |
| hvor hardt skal man drive? | 82 |
| Motivering - det store problemet | 83 |
| Kan fysisk aktivitet være farlig? | 84 |
| Syke og skrøpelige eldre | 85 |
| Konklusjoner | 85 |
7 | Arbeid i eldre år - straff eller velsignelse? | 86 |
| Endringene i samfunn og kultur | 86 |
| Arbeid og pensjon: utviklingen | 87 |
| Heve pensjoneringsalderen: argumentene | 89 |
| Heve pensjoneringsalderen: betingelsene | 90 |
| Konklusjon | 92 |
8 | Den tunge skjebnen: Alzheimer og andre demenssykdommer | 93 |
| Definisjon | 93 |
| Historie | 93 |
| Sykdomsbildet | 94 |
| De mange demenssykdommene | 95 |
| Pasientens opplevelse av sykdommen | 96 |
| Pårørendes opplevelse av sykdommen | 97 |
| Hvor mange er demente? | 98 |
| Forandringene i hjernen | 98 |
| Årsaker | 99 |
| Undersøkelser og diagnostikk | 100 |
| Behandling | 100 |
| Omsorg | 100 |
| Fremtiden | 102 |
9 | Helsepersonellets møte med den gamle pasienten | 105 |
| Om møtet med den gamle | 105 |
| Om å leve med kronisk sykdom | 107 |
| Om erfaringer som pårørende | 109 |
| Om "Grepet" | 110 |
| Om pårørende | 113 |
| Fire viktige temaer i helsetjenesten for eldre | 113 |
| Om kommunikasjon | 115 |
| Slutt | 117 |
10 | Dilemmaer i omsorgstjenesten | 118 |
| Kan vi stole på faglig kunnskap? | 118 |
| Autonomiens dilemma | 119 |
| Diagnostikk - når er den tilstrekkelig? | 120 |
| Behandling - når er nok nok? | 121 |
| "Futile care" | 122 |
| Uten mat og drikke | 122 |
| Forebyggingens dilemmaer | 124 |
| Rehabiliteringens dilemmaer | 125 |
| Dødspleiens dilemmaer | 125 |
| Skal - skal ikke legge inn i sykehus | 126 |
| Tvangsdilemmaet | 127 |
| Gode hensikter: grønt, gult eller rødt lys? | 127 |
| Vanskelige pasienter | 128 |
| Pårørende - ressurs eller problem? | 128 |
| Informasjon - til skrekk eller glede | 129 |
| Religion - vår sak? | 130 |
| Pasient eller bruker? | 131 |
| Lært hjelpeløshet | 131 |
| Kontinuitet: pasienten, personellet eller pengene først? | 131 |
| "Whistleblowing" | 132 |
| Noen refleksjoner til slutt | 132 |
11 | Omsorg ved livets slutt | 134 |
| Historien | 134 |
| Filosofi | 136 |
| Den praktiske omsorgen | 140 |
| Slutt | 145 |
12 | Kulturene i helsetjenesten: Er vi på rett vei? | 146 |
| Refleksjoner | 155 |
13 | Pasienter, brukere, beboere eller medmennesker | 158 |
| Om menneskelighet i sykehjem | 158 |
14 | Hvordan sikre folkehelsen for dagens barn og unge og dermed for fremtidens eldre? | 162 |
| Definisjoner | 162 |
| De to store utfordringene | 162 |
| Folkehelsens utfordringer | 165 |
| Sikkerhetsnettet - hvordan fungerer det? | 167 |
| Mer om ungdom | 168 |
| De pedagogiske grepene | 172 |
| Refleksjoner | 174 |
15 | Kultur og helse | 179 |
| Sykdomsbegrepet og utviklingen i samfunnet | 179 |
| Helsebegrepet | 181 |
| Grupper i befolkningen | 182 |
| Kultur og helse | 183 |
| Refleksjoner | 188 |
16 | Tanker om livet og samfunnet i dag | 189 |
| Hva gikk galt? | 189 |
| Hva er de sentrale verdiene i et godt liv og et godt samfunn? | 191 |
| Hvordan kan vi bygge og verne disse verdiene? | 195 |
| Slutt | 197 |
17 | Dydene og dødssyndene | 199 |
| Hvorledes jeg ble interessert i dydene | 199 |
| Hva er en dyd? | 200 |
| Platons fire dyder | 200 |
| Paulus' tre dyder | 202 |
| Dødssyndene | 204 |
| Dydene eller dødssyndene? | 206 |
| Refleksjoner | 207 |
18 | Ny virkelighet og nye rammevilkår for medisinerutdanningen i Tromsø | 208 |
| Studieplanen fra 1971 | 209 |
| Hva betyr dette for studieplanen? | 211 |
| Slutt | 214 |
19 | Senter for aldersforskning i Tromsø (SAT) | 215 |
| Hvordan vi tenkte | 215 |
| Hvordan er det gått? | 217 |
| Tanker om fremtiden | 222 |
| Slutt | 225 |
20 | Forskning som kunst | 226 |
| Hva er kunst? | 226 |
| Hva er forskning? | 227 |
| Menneskeforskning | 227 |
| Slutt | 229 |
21 | Genialitet og galskap | 230 |
| Hva jeg bygger på | 230 |
| Hva vi vet | 230 |
| Refleksjoner | 231 |
| Konklusjoner | 232 |
22 | Medisinens villfarelser gjennom tidene | 233 |
| Om villfarelser | 233 |
| De medisinske villfarelsene | 234 |
| Refleksjoner | 241 |
| Etterord om fortiden og fremtiden | 243 |
| Fortiden | 243 |
| Fremtiden | 245 |
| Litteratur | 248 |
| Register | 254 |