Hvorfor "må" vi stadig ha nye ting, selv om vi strengt tatt ikke trenger dem? Og hvorfor må vi stadig ha mer av det samme?
I Forbruksagentene. Slik vekker de kjøpelysten får vi historien om hvem og hva som har formet vår tids forbrukersamfunn. Noen har nemlig hvisket oss noe i øret. Noen har styrt blikkene våre og forsøkt å få oss til å handle. Reklamemakere, psykologer, markedsanalytikere, selgere, husstellseksperter, moteskapere, designere, dekoratører, butikkinnredere, kredittinstitusjoner, ja til og med fagforeningsfolk, har med ulike motiver fått oss til å kjøpe flere varer. Disse mellommennene - eller agentene - har siden begynnelsen av det 20. århundret kartlagt og kategorisert forbrukerne, formet vaner og lagt til rette for nye markeder. Kunnskapssamfunnet og forbrukersamfunnet har gått hånd i hånd. Dette er historien om hvordan kunnskap og ekspertise er blitt tatt i bruk for å vekke kjøpelysten, men også om hvordan motkrefter er blitt mobilisert.