Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2007 . - Bok . - 168 s.
Bokmål
Hylleplass:
261.2 P
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Boken rekonstruerer hva som var god kristendom på 1700-tallet, og ser på hva det var aktuelt å tvinge samene å tro på da de skulle kristnes. Kildene er skrifter om den gamle samiske kulturen, forfattet av kristne lærere, prester og misjonærer. Troen på Djevelen var sterk. Samisk kultur ble oppfattet som djevelstyrt og samene som djevelbesatte. Senere samiske kilder viser at samene på sin side tolket kristendommen inn i sitt virkelighetsbilde, og at kulturforskjellene var store.

Samisk religion og misjonshistorie er et obligatorisk emne i grunnskolen. Pollan hevder at fremstillingen i dagens lærebøker har mye til felles med kildene fra 1700-tallet. Lærebøkene gir et bilde av samisk kultur som uutviklet og preget av overtro og misforståelser.

Boken passer for studenter innen lærerutdanningen og for studenter i kultur- og samfunnsfag, men den henvender seg også til den allment interesserte leser.

BRITA POLLAN er religionshistoriker og har vært knyttet til universitetene i Oslo og Bergen. Hun har tidligere publisert bøker og artikler om samisk religion, myteteori og religionspsykologi, og har blant annet redigert Samiske beretninger.

Side
Introduksjon7
Del I11
Kapittel 1Den hele sannhet om hvordan det er fatt blant samene12
Isaac Olsen som kilde til djevelforestillinger i norsk kristendom på begynnelsen av 1700-tallet13
Kristne djevelforestillinger og andre djevelforestillinger25
Kapittel 2Det er da forferdelig at disse nordiske lands skytere dyrker Djevelen31
Jens Kildal som kilde til kristen misjon i Norge på 1700-tallet32
En sogneprests refleksjoner over opprinnelsen til hedenskapet blant nordmenn og samer (1723)40
Kapittel 3For samene er runebommen det katekismen er for de kristne49
Hans Skanke som kilde til skriftsynet i norsk kristendom på 1700-tallet50
Trommefigurer tolket som uttrykk for djeveltro, papisme, misforstått kristendom og som arv fra hedenske religioner66
Del II73
Kapittel 4Den beste konges omsorg74
Hans Hammond som kilde til Thomas von Westens misjon og til menneskesynet i norsk kristendom på 1700-tallet75
Kapittel 5Åndene kunne påvirkes gjennom offer93
Fremstillingen av Thomas von Westen, misjon blant samene og samisk førkristen religion i to skolebøker fortattet ut fra retningslinjer i Læreplanverket for 10-årig skole i 199794
Fremstillingen av samisk religion og overgangen til kristendommen i en lærebok forfattet ut fra retningslinjer gitt i Kunnskapsløftet 2005101
Læreboksjangere103
Samisk religion som lærebok-konstruksjon104
Del III111
Kapittel 6Lapplands ukjente dyr112
Johan Turi som kilde til kristen tro og praksis blant samer på begynnelsen av 1900-tallet113
En sammenligning mellom Johan Turis og Isaac Olsens beskrivelse av samisk kultur135
Kapittel 7De kunne ha lest i bibelen, sa djevelen139
Spor av kristen innflytelse i samisk fortellertradisjon samlet inn og publisert av Knud Just Qvigstad (1927-29)140
Del IV153
Kapittel 8En sammenligning mellom djevelforestillinger i norske fremstillinger av samisk kultur og djevelforestillinger i den muntlige samiske tradisjonen154
Forskjeller mellom tradisjon basert på muntlig overlevering og tradisjon basert på hellige skrifter154
Den kristne djevelen i møte med samisk kultur159
Litteraturliste161
Stikkordsregister163

For djevelen er alt mulig : kristne historier om samene


av Brita Pollan
Bok utgitt 2007
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 261.2 P)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om For djevelen er alt mulig : kri
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom

Fra trefflista

https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=249354