For menn som omsorgsgivere er to ting viktig: å være en dyktig og profesjonell omsorgsgiver og å reflektere over på hvilken måte menns omsorg er spesiell. På noen områder øker antallet menn som omsorgsgivere, på andre synker det. Hvorfor er det slik, og er denne utviklingen ønskelig?
Denne boken handler om menns omsorg for barn og fedrenes situasjon, om hvordan menn har det i barnehage og skole, og om forskjeller og likheter mellom gutter og jenter i barnehage og skole; Hvordan utøver menn omsorg for sine barn? Hvilke samfunnstyrte rammer ligger til grunn for menns omsorg som fedre? Hvordan har de mannlige studentene det i lærerutdanningene? Hvordan trives menn med å jobbe i barnehage og skole? Har mannlige lærere annerledes omsorgspraksis enn kvinnelige?
Boken er forskningsbasert og henvender seg spesielt til studenter under utdanning til omsorg for barn, til de som utdanner lærere og andre til pedagogiske omsorgsyrker og til forskere på området. Alle som jobber med barn og deres familier, eller som forsker på, planlegger eller beslutter forhold som er viktige for menns omsorgspraksis, vil finne boken nyttig og interessant.