Forlaget skriver om denne boka:
Hva kan jeg vite, og hvordan kan jeg vite at jeg vet? Hvordan kan jeg forstå andre, og hvordan forstår jeg meg selv? Hva er min selverkjennelse, mine fordommer og min forforståelse? Hvilken betydning har ordene, språket og konteksten?
Hva vi oppfatter av virkeligheten er påvirket av vitenskapsteoretiske tankemønstre. Dette gjelder våre oppfatninger av naturen, kulturen, av mennesket og av hva som er meningsfylt. Det har betydning for teorier og for hvordan vi utfører helse- og sosialfaglig arbeid. Aadland viser i denne boken sammenhengen mellom ulike vitenskapsteorier, våre hverdagserfaringer og helse- og sosialfaglig arbeid.
Boken gir en innføring i positivisme, hermeneutikk, kritisk teori, systemteori og postmoderne teorier for bachelorstudiene i helse- og sosialfag. I tilknytning til de vitenskapsteoretiske retningene vises hvilke metoder som følger av dette. Med gode situasjonsbeskrivelser bygger forfatteren bro mellom teori og praktisk helse- og sosialfaglig arbaeid. Det legges vekt på at studentene skal utvikle kritisk oppmerksomhet, og at de kan gjenkjenne tankemønstre fra etablerte vitenskapelige teorier slik de kommer til uttrykk i helse- og sosialfaglige teorier.
Annenutgaven er oppdatert på teori og eksempler, og kapitlet om metode fra førsteutgaven er redusert og omstrukturert slik at metodene presenteres i sammenheng med de ulike vitenskapsteoriene.