Forlaget skriver om denne boka:
Med denne boka foreligger det et norsk standardverk om utviklingspsykologi. Den viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle «redskaper» som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand.
Boka er unik i sitt fokus på å sammenligne ulike teoretiske perspektiver og på å forklare de prosessene og mekanismene som ligger til grunn for barns og ungdommers utvikling, tilpasning og kulturalisering. Den gir leseren innføring i klassiske og moderne teorier om utvikling og i det empiriske grunnlaget for dagens kunnskap om barn og ungdommer. Boka tar for seg perseptuell, motorisk, kognitiv og språklig utvikling; utvikling av emosjonell kompetanse, selvregulering og forståelse aven selv og andre; og utvikling av tilknytning, sosiale relasjoner og vennskap. Den gir kunnskap om den typiske utviklingen og om de individuelle forskjellene som eksisterer innenfor alle sider av utviklingen fra spedbarnsalderen av og gjennom ungdomsårene.
Boka egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer, spesielt innenfor pedagogiske fag og helse- og sosialfag.
Stephen von Tetzchner er professor i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo.