Målet med denne boka er å bidra til at språklig høytfungerende mennesker med autismespekterforstyrrelse får egnede tilbud og realisert sitt evnemessige potensiale. I de siste årene er det kommet til mye ny kunnskap om autismespekterforstyrrelser, som også har ført til endringer i diagnosekategoriene. Samtidig har det vært en betydelig økning i antallet mennesker i denne gruppen. De språklig høytfungerende utgjør to tredjedeler av dem som har autismespekterforstyrrelse. De trenger tilrettelagte undervisningstilbud og andre tiltak som bygger på det man vet om deres særtrekk og vansker, sterke og svake sider, og den variasjonen som finnes innenfor denne gruppen.. Prinsippene og eksemplene i boka er redskaper som kan hjelpe fagfolk med å bygge opp skole- og arbeidsmiljøer for språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse, som fremmer læring, sosialt samspill og deltakelse, og hjelper dem å mestre de utfordringene, problemene og belastningene de møter. Boka er en revidering og oppdatering av.Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, og er skrevet av ledende fagpersoner innenfor dette feltet.
Det har vært en betydelig økning i forekomsten av Asperger-syndrom de siste årene, og barn og ungdommer med dette syndromet har behov for spesiell tilrettelegging i skolen. Målet med boka er å bidra til at barn og ungdommer med Asperger-syndrom og andre med vansker innenfor autismespektret får egnete tilbud. Denne boka retter seg spesielt mot undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, og den gir praktiske beskrivelser av hvordan man kan tilpasse lærestoffet og utformingen av undervisningen til elevenes kognitive særtrekk. Boken er en revidering og oppdatering av "Barn og ungdommer med Aspergersyndrom: prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet" fra 2006