Hovedbiblioteket stengt 12. august til 12. oktober. Hovedbiblioteket i Tønsberg skal få nye gulv i 1. og 2. etasje! Frem til vi stenger er samlingen tilgjengelig for publikum, men den vil gradvis bli flyttet ned i underetasjen.
Hvorfor er det så viktig å lese for barn? Hva slags litteratur passer for barn, og hva er egentlig god barnelitteratur? I denne boka diskuteres spørsmålene ovenfor, og hensikten er å inspirere studenter og barnehageansatte til å lese mer og oftere for barn. Boka er revidert, og alle kapitlene er bearbeidet i tråd med nye styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen (2017), Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (2012) og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2012).Bredde i det litterære tilfanget i barnehagen et kvalitetskrav i Rammeplan for barnehagen (2017), men hva slags tekster bør barna presenteres for? Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2012) stiller tydelig krav til barnehagelærere om å «sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling». I denne boka reflekteres det over hva kvalitet i barnelitteratur er, og hva slags bøker barnehagene bør tilby barna. Både innholdet og fortellermåten i barnebøkene diskuteres. Videre stilles følgende spørsmål: Hvordan kan barnelitteratur eksponeres i barnehagen? Skal litteraturen samles i et avlåst eller åpent bibliotek, eller skal bøkene være plassert i bokhyller på den enkelte avdeling? Hvordan kan vi skal lese sammen med barn, og hva må barnehagepersonalet kunne om barnelitteratur for å sikre kvaliteten i barnas bokopplevelser?
Hvorfor er det så viktig å lese for barn? Hva slags litteratur passer for barn, og hva er egentlig god barnelitteratur?
I denne boka diskuteres spørsmålene ovenfor. Hensikten er å inspirere studenter og barnehageansatte til å lese mer og oftere for barn. Boka er gjennomrevidert, og alle kapitlene er bearbeidet i tråd med nye styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen, Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning.
Forfatteren reflekterer over hva kvalitet i barnelitteratur er, og hva slags bøker barnehagene bør tilby barna. Både innholdet og fortellermåten i barnebøkene diskuteres. Videre stilles følgende spørsmål: Hvordan kan barnelitteratur eksponeres i barnehagen? Skal litteraturen samles i et avlåst eller åpent bibliotek, eller skal bøkene være plassert i bokhyller på den enkelte avdeling? Hvordan kan vi lese sammen med barn, og hva må barnehagepersonalet kunne om barnelitteratur for å sikre kvaliteten i barnas bokopplevelser?