Har bibliografi, innholdsfortegnelse, register, sammendrag
. - Boka gjør rede for hvilke endringer som skjer i barns liv og væremåte fra unnfangelse, gjennom barnehagealder og frem til skolestart. Den gir innblikk i barns typiske væremåte på sentrale områder som biologisk betinget utvikling samt sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. Ulikheter i barns utvikling drøftes også. Boka er delt inn i ni kapitler med ulike temaer som tidlig sosialt samspill, lek og læring, emosjoner og temperament, tilknytning og selvoppfatning, språk og kommunikasjon m.m. Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø.
Barns utvikling i barnehagealder gjør rede for endringer som skjer i barns liv og væremåte fra barnet unnfanges, gjennom barnehagealderen og fram til skolealder. De ulike endringene er forankret i både klassiske teoretikere og nyere forskning. Boka gir innblikk i barns typiske væremåte på sentrale utviklingsområder som biologisk betinget utvikling, sosial utvikling, emosjonell utvikling og kognitiv utvikling. Forskjeller i barns utvikling er også diskutert.
Boka består av 9 kapitler med følgende tema:
tidlig utvikling biologisk betinget utvikling motorisk utvikling tidlig sosialt samspill lek og læring emosjoner og temperament tilknytning og selvoppfatning persepsjon og tenkning språk og kommunikasjon
Barns utvikling i barnehagealder henvender seg til ledelsen og personalet i barnehagene, barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter på både bachelor- og masternivå samt videreutdanning. Den er også aktuell for flere profesjonsutdanninger, både innen pedagogikk, spesialpedagogikk og sosial- og helsefag.