Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register
. - Små barn er sansende, kroppslige, utforskende og lærende, og gir uttrykk for dette gjennom leken. Gjennom lek undersøker, utforsker og tolker de sine omgivelser. Ved hjelp av observasjon og praksisfortellinger søker forfatteren å gi svar på spørsmål som: Hvilken innvirkning har det fysiske miljøet på barns lek og samspill? Hvilke samspillmønstre kan fremme heller enn å hemme barns lek? Kapitlene avsluttes med spørsmål til refleksjon og diskusjon. Boken henvender seg til de som jobber i barnehage og til studenter ved barnehagelærerutdanningen.
Små barns inntrykk og opplevelser fra virkelighetens verden, undersøkes, utforskes, tolkes og kommer til uttrykk i barnas lekeverden.Små barns samspill og lek løftes fram og belyses i forhold til ulike sider ved det pedagogiske miljøet i barnehagen, som de mellom-menneskelige, organisatoriske, og fysiske forhold. Forfatteren tydeliggjør forståelse for sammenhenger mellom lek og læring ut fra et helhetlig perspektiv. Forståelsen fordrer at en forstår barn som sansende, utforskende, lekende og lærende deltakere i hverdagslivet i barnehagen.Forfatteren bruker observasjoner og praksisfortellinger for å belyse teoriene.Kristin Danielsen Wolf er høgskolelektor i pedagogikk ved barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus.