Forlaget skriver om denne boka:
Hvorfor er "norsk" et av de mest brukte adjektiver på norsk? Hvorfor er vi så ustoppelig opptatt av det typisk norske? Hva er typisk norsk? A4 eller G35? Er det typisk norsk å være god? Eller å være Abdullah fra Romsås, Marte fra Vossevangen eller Preben fra Ullern? Finnes fortsatt en norsk kulturell identitet? Kort sagt: Når faller Dovre?
Ikke er vi enige. Og om vi overhodet er tro, er det mot høyst forskjellige idealer. Etter åttitallets stille kulturrevolusjon - med datateknologiens gjennombrudd, oppløsning av mediamonopolet og fremveksten aven moderne bykultur i spennet mellom pønk og japp - er holdbarhetsdatoen for gjengse forestillinger om gamlelandet for lengst overskredet.
Denne boken tar sikte på å oppdatere noen av våre mentale kart og vise hvilket mangfoldig og uoversiktlig land vi lever i. Den gjengir forskningens forsøk på å begrepsfeste det nasjonale særpreg. Den går i rette med feilslått Norges-reklame, griper inn i dagens nasjonalismedebatt og lanserer freidig "det tredje standpunkt" til EF! - Før den munner ut i essayet "Cyberpunk og Europas nye middelalder" en beskrivelse av Europa og Norge i år 2050.