Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2018 . - Bok . - 160 s.
Bokmål
Opplysninger:
I Lesepraksiser i barnehagen er det leseopplevelsen som står i sentrum. Her drøftes en rekke temaer knyttet til det å utvikle spennende lesepraksiser i barnehagen. Hva er god barnelitteratur, hva bør finnes i hyllene i barnehagen, og hva slags tilgang bør barna ha til bøkene, er spørsmål som diskuteres. Boka presenterer bildebøker spesielt og gir eksempler på gode bøker som passer både for små og store barnehagebarn. Her vises også eksempler fra praksis, og leseren får innblikk i hva som skjer når barna møter bøker og skaper samtaler om dem. Personalets jobb er å åpne veien inn i litteratur for alle barn og gi dem evner og muligheter til å leve seg inn i det som utspiller seg der. Forfatterne ønsker å gi leserne innsikt i og kunnskap om hva lesing kan være, men dessuten gjøre leserne begeistret og lystne på å utforske og utvikle en egen lesepraksis sammen med barn. Boka retter seg mot studenter og forskere i barnehagelærerutdanningen, men vil være aktuell for alle ansatte i barnehagen. Trine Solstad er førsteamanuensis i språkfag ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun underviser i barns språk og litteratur i barnehagelærerutdanningen, og har skrevet flere bøker og artikler om høytlesning i barnehagen og om barns møte med bildebøker. Turid Thorsby Jansen er tidligere førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har undervist i barnehagepedagogikk i barnehagelærerutdanningen, og har bidratt i flere bøker om barnehageutvikling og barnehagelærernes rolle. Hun arbeider fortsatt med oppdrag i barnehagesektoren. Anne Marie Øines er høgskolelektor i språkfag ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun underviser i barns språk og litteratur i barnehagelærerutdanningen, og er opptatt blant annet av barnehagelæreres arbeid med flerspråklige barn og barnelitteratur i barnehagen.
Hylleplass:
372.4 S
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Denne boken drøfter en rekke temaer knyttet til det å utvikle spennende lesepraksiser i barnehagen. Hva er god barnelitteratur? Hva bør finnes i hyllene i barnehagen? Og hva slags tilgang bør barna ha til bøkene? Boka presenterer bildebøker spesielt og gir eksempler på gode bøker som passer for både små og store barnehagebarn. Her vises også eksempler fra praksis, og leseren får innblikk i hva som skjer når barna møter bøker og skaper samtaler om dem. Målet med boka er å gi leserne innsikt i og kunnskap om hva lesing kan være, men dessuten skape begeistring og lyst til å utforske og utvikle en egen lesepraksis sammen med barn.

Lesepraksiser i barnehagen : inn i litteraturen på mange måter


av Trine Solstad (Trine Solstad, Turid Thorsby Jansen, Anne Marie Øines)
Bok på Bokmål | utgitt 2018
Hylle: 372.4 S
Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Lesepraksiser i barnehagen : in
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: