Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
"5.0
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2018 . - Bok . - 179 s.
Bokmål
Opplysninger:
Hvorfor er det så viktig å lese for barn? Hva slags litteratur passer for barn, og hva er egentlig god barnelitteratur? I denne boka diskuteres spørsmålene ovenfor, og hensikten er å inspirere studenter og barnehageansatte til å lese mer og oftere for barn. Boka er revidert, og alle kapitlene er bearbeidet i tråd med nye styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen (2017), Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (2012) og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2012).Bredde i det litterære tilfanget i barnehagen et kvalitetskrav i Rammeplan for barnehagen (2017), men hva slags tekster bør barna presenteres for? Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (2012) stiller tydelig krav til barnehagelærere om å «sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling». I denne boka reflekteres det over hva kvalitet i barnelitteratur er, og hva slags bøker barnehagene bør tilby barna. Både innholdet og fortellermåten i barnebøkene diskuteres. Videre stilles følgende spørsmål: Hvordan kan barnelitteratur eksponeres i barnehagen? Skal litteraturen samles i et avlåst eller åpent bibliotek, eller skal bøkene være plassert i bokhyller på den enkelte avdeling? Hvordan kan vi skal lese sammen med barn, og hva må barnehagepersonalet kunne om barnelitteratur for å sikre kvaliteten i barnas bokopplevelser?
Hylleplass:
372.4 S
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Hvorfor er det så viktig å lese for barn? Hva slags litteratur passer for barn, og hva er egentlig god barnelitteratur?

I denne boka diskuteres spørsmålene ovenfor. Hensikten er å inspirere studenter og barnehageansatte til å lese mer og oftere for barn. Boka er gjennomrevidert, og alle kapitlene er bearbeidet i tråd med nye styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen, Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning.

Forfatteren reflekterer over hva kvalitet i barnelitteratur er, og hva slags bøker barnehagene bør tilby barna. Både innholdet og fortellermåten i barnebøkene diskuteres. Videre stilles følgende spørsmål: Hvordan kan barnelitteratur eksponeres i barnehagen? Skal litteraturen samles i et avlåst eller åpent bibliotek, eller skal bøkene være plassert i bokhyller på den enkelte avdeling? Hvordan kan vi lese sammen med barn, og hva må barnehagepersonalet kunne om barnelitteratur for å sikre kvaliteten i barnas bokopplevelser?

Lesepraksiser i barnehagen : inn i litteraturen på mange måter


av Trine Solstad (Trine Solstad, Turid Thorsby Jansen, Anne Marie Øines)
Bok på Bokmål | utgitt 2018
Ingen ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.4 S)
Bestill Husk denne

Les mer! : utvikling av lesekompetanse i barnehagen


av Trine Solstad
Bok på Bokmål | utgitt 2018
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.4 S)
Bestill Husk denne

Samtaler om bildebøker i barnehagen : en vei til opplevelse, lek og meningsskaping


av Trine Solstad
Bok på Bokmål | utgitt 2016
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 372.45 S)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Les mer! : utvikling av lesekom
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: