Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
Bok . - 193 sider
Bokmål
Opplysninger:
Massepsykologi og jeg-analyse (1921) tar utgangspunkt i Gustav Le Bons Massenes psykologi (1895). Massen hos Le Bon likner den primitive urhorden i Totem og Tabu. Men Le Bon kunne ikke forklare hvordan massen lot seg føre og forføre av illusjoner og fantasier. I motsetning til sine forgjengere la Freud vekt på om massen har en fører. Han analyserte to såkalt kunstige masser: kirken og hæren, sosiale organisasjoner skapt gjennom ytre tvang, påbud og lover. Få år før Adolf Hitlers Min kamp kom ut, beskrev Freud hvordan individets egenskaper blir svekket, tanker og følelser tilpasset og ensrettet. Resultatet er aggressive hand.linger og en regressiv og primitiv sjelstilstand. Freuds analyse har fortsatt en uro.vek.kende aktualitet. I En illusjons fremtid (1927) tar Freud utgangspunkt i at religionens grunnlag er men.neskelig avmakt og hjelpeløshet. Religionen oppfyller i fantasien de eldste, sterkeste og mest påtrengende ønskene til mennesket. Religionen forsoner personlige og sosiale konflikter ved å oppfylle behovet for trygghet og lengselen etter en farsfigur. Mennesket vil aldri klare seg uten illusjoner, men religionen er ifølge Freud farligere enn andre selvbedrag fordi den i motsetning til vitenskapen hviler på dogmer som er beskyttet av tankeforbud og derved immunisert mot kritikk.
Hylleplass:
150.19 e
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

AvdelingBindPlasseringHylleNoteStatus
Tønsberg Voksen fagUtlånt til 22/6/2024
Tønsberg Voksen fagPå hylla
Revetal Voksen fagPå hylla
Tjøme fagPå hylla
Massepsykologi og jeg-analyse (19211 tar utgangspunkt i Gustav Le Bons Massenes psykologi (1895). Massen hos Le Bon likner den primitive urhorden i Totem og Tabu. Men Le Bon kunne ikke forklare hvordan massen lot seg føre og forføre av illusjoner og fantasier. I motsetning til sine forgjengere la Freud vekt på om massen har en fører. Han analyserte to såkalt kunstige masser: kirken og hæren, sosiale organisasjoner skapt gjennom ytre tvang, påbud og lover.

Få år før Adolf Hitlers Min kamp kom ut. beskrev Freud hvordan individets egenskaper blir svekket, tanker og følelser tilpasset og ensrettet. Resultatet er aggressive handlinger og en regressiv og primitiv sjelstilstand. Freuds analyse har fortsatt en urovekkende aktualitet.

I En illusjons fremtid (1927) tar Freud utgangspunkt i at religionens grunnlag er menneskelig avmakt og hjelpeløshet. Religionen oppfyller i fantasien de eldste, sterkeste og mest påtrengende ønskene til mennesket. Religionen forsoner personlige og sosiale konflikter ved å oppfylle behovet for trygghet og lengselen etter en farsfigur. Mennesket vil aldri klare seg uten illusjoner. men religionen er ifølge Freud farligere enn andre selvbedrag fordi den i motsetning til vitenskapen hviler på dogmer som er beskyttet av tankeforbud og derved immunisert mot kritikk.

OVERSETTELSE VED CHRISTIAN HEYERDAHL

ETTERORD AV EIVIND TJØNNELAND

Massepsykologi og jeg-analyse ; : En illusjons fremtid


av Sigmund Freud (oversatt av Christian Heyerdahl)
Bok på Bokmål | utgitt 2022
Ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 150.19 e)
Bestill Husk denne

Ubehaget i kulturen


av Sigmund Freud (oversatt av Petter Larsen)
Bok på Bokmål | utgitt 2022
Ingen ledig (Avd.: Tønsberg Voksen - Plassering: fag 306 F)
Bestill Les e-bok Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Massepsykologi og jeg-analyse ;
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: