Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid
Hege Myhre, Mette Nygård og Ole Petter Vestheim (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2021
·
Hylleplass: 371.1 L
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001618632 *00520210628125338.0 *007ta *008210322t2021||||no# ###e#|||||00|#0#nob|d *00900000nam#a2200000#c#4500 *019 $bl *020 $a9788205525214$qheftet$cNkr 399.00 *035 $a(NO-LaBS)12978952(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150371176 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda *08204$a371.1$qNO-OsBAS$223/nor *090 $c371.1$dL *24500$aLæreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid$cHege Myhre, Mette Nygård og Ole Petter Vestheim (red.) *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bGyldendal$c2021 *300 $a274 sider$billustrasjoner$c25 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *386 $mCountry of origin$bNO$0(NO-TrBIB)2112396$2bokbas *386 $mCountry of origin$bNO$0(NO-TrBIB)5059062$2bokbas *386 $mCountry of origin$bNO$0(NO-TrBIB)90180782$2bokbas *520 $aSiden slutten av 1980-tallet har vi vært igjennom en periode der de politiske visjonene for norsk skole og barnehage har gått i retning av en større grad av kontroll over skolens og barnehagens innhold og praksis, og ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet. Bestill vurderingseksemplarer I denne vitenskapelige antologien belyses utdanningspolitikk og vilkår for profesjonsutøvelse i skole og barnehage i en tid der vi ser brytninger både mellom ulike prinsipper for styring i utdanningsfeltet, brytninger mellom ulike syn på utdanningens formål og hva slags syn på kunnskap, læring og danning som skal være gjeldende. Kapitlene i antologien er sentrert rundt hvilke implikasjoner endringer på makronivå kan ha for læreres profesjonsutøvelse i barnehagen, grunnskolen og i videregående skolen. Det rettes kritiske og analytiske blikk mot vilkår for profesjonsutøvelse. I antologien drøftes kompleksiteten som råder i utdanningspolitikken, samt den dynamikken som skapes i møtet mellom politisk styring og pedagogisk praksis, samt hvordan profesjonsutøvelse konstrueres i dette spenningsfeltet. Boken henvender seg til studenter på lærer- og barnehagelærerutdanning, og lærere og ledere i barnehage og skole som er interessert i å utvide sin forståelse for styringssystemer og rammer rundt profesjonsutøvelse. Boken viser også til forskningsresultater som er av interesse for barnehage- og lærerutdannere og forskere innen utdanningsfeltet. *65017$aLærerrollen$2bokbas$9nob$_71156500 *65017$aPedagogikk$2bokbas$9nob$_71156600 *7001 $aMyhre, Hege$0(NO-TrBIB)2112396$4edt$_67788900 *7001 $aNygård, Mette$0(NO-TrBIB)90180782$4edt$_47618600 *7001 $aVestheim, Ole Petter$d1978-$0(NO-TrBIB)5059062$4edt$_67789000 *8521 $h371.1$iL *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/76/11/150371176/productimage_ORG_10ad223eb024a85f49c2b0dcac215cc81a76731a.jpg$qimage/jpeg ^