Hva gjør en fortelling god? Hvilke grep bruker forfattere for å skape oppslukende fortellinger? Denne håndboken er rettet mot alle som vil lære å skrive bedre. Siden boken opprinnelig ble utgitt som Fortellekunst i 2011, er den blitt et referanseverk i skriveteknikker. På en lettfattelig og begeistret måte viser Langeland hvilke grep forfattere tar i bruk for å bygge opp en vellykket fortelling. Håndboken baserer seg på et rikt tilfang av teksteksempler, særlig fra Per Pettersons Ut og stjæle hester - en av de største norske romansuksessene de siste tiårene. Den inneholder også et kapittel om å skrive for film og tv. Henrik H. Langeland har holdt skrivekurset Fortellekunst i en årrekke. Både kurset og denne boka er rettet mot alle som er glad i å skrive.
Denne håndboken er rettet mot alle som vil lære å skrive bedre. Siden boken opprinnelig ble utgitt som Fortellekunst i 2011, er den blitt et referanseverk i skriveteknikker.
På en lettfattelig og begeistret måte viser Langeland hvilke grep forfattere tar i bruk for å bygge opp en vellykket fortelling. Håndboken baserer seg på et rikt tilfang av teksteksempler, særlig fra Per Pettersons Ut og stjæle hester - en av de største norske romansuksessene de siste tiårene. Den inneholder også et kapittel om å skrive for film og tv.
«Som kritiker rødmer jeg når jeg ser hvor selvsagt og hjemmevant Langeland beveger seg blant de litterære virkemidlene man selv snubler omkring i når man skal prøve å beskrive litterær kvalitet.»