Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
"3.0
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2019 . - Bok . - 338 sider
Bokmål
Opplysninger:
Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
Hylleplass:
330.01 T
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Det engelske ordet nudge betyr «en dult» eller «å dulte», og har i de siste årene blitt et viktig adferdsøkonomisk begrep. Det innebærer å tilrettelegge ting på en smart måte, slik at folk gjør lurere valg.

Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, og ofte vet vi hva som er bra valg! Men noen ganger tar vi dårlige valg. særlig hvis vi må forholde oss til mye informasjon - eller hvis konsekvensene av valget først viser seg etter noen år. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre.

Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser oss hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vanlige mennesker er tilbøyelige til å gjøre, og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge smart. De kaller det valgarkitektur, å designe noe slik at man forsiktig dultes i en fordelaktig retning, uten å begrense folks frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og adferdsøkonomi kan brum til å hjelpe enkeltmennesker og samfunnet.

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Nudge : hvordan ta bedre valg o
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=479496