Gjennom Den kulturelle skolesekken får alle barn og unge i norsk skole møte kunst minst en gang i året. Litteratur er én av kunstartene som inngår i denne unike og omfattende ordningen. Elevene får møte litteratur på ulike måter, som forfatterbesøk, forestillinger, skriveverksted eller gjennom andre formidlingsformer. Forfatterne av denne boka har undersøkt hvordan litteraturformidlingen i Den kulturelle skolesekken formes og fungerer, sett fra de ulike perspektivene til de som er involvert; forfattere og formidlere som skaper litterære produksjoner, kulturaktører i fylker, kommuner og på skoler som legger til rette og elever, lærere og andre på skolene som tar imot produksjonene. Undersøkelsen gir et kunnskapsgrunnlag som kan brukes til å skape enda flere litterære øyeblikk som setter spor. Boka er nyttig for alle som er opptatt av hvordan en barne- og ungdomslitterær tekst blir til og formidles til barn og unge. Den er særlig viktig for forfattere og illustratører av barne- og ungdomslitteratur, de som arbeider med litteraturformidling i og utenfor Den kulturelle skolesekken, samt studenter og forskere innen lærerutdanningene, bibliotekutdanning, litteraturvitenskap og litteraturformidling, medievitenskap og kulturstudier. Denne vitenskapelige monografien er resultat av et kombinert forsknings- og kunstnerisk utviklingsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt.
Gjennom den omfattende ordningen Den kulturelle skolesekken møter alle elever i norsk skole kunst minst én gang årlig, blant annet litteratur. Det kan være forfatterbesøk, forestillinger, skriveverksted eller annet. Boka undersøker hvordan litteraturformidlingen i Den kulturelle skolesekken formes og fungerer, sett fra perspektivene til alle involverte: forfatterne, kommunene og fylkenes kulturaktører, elevene, lærerne og andre. Boka er rettet mot alle som interesserer seg for hvordan en barne- og ungdomslitterær tekst blir til og formidles til barn og unge. Den er særlig nyttig for forfattere og illustratører av barne- og ungdomslitteratur, alle som arbeider med litteraturformidling samt studenter og forskere innen lærerutdanningene, bibliotekutdanning, litteraturstudier etc. Omtalen er utarbeidet av BS.