Den berømte skuespilleren Arthur Leander får en kveld hjerteinfarkt mens han står på scenen og spiller Kong Lear. Jeevan Chaudhary prøver å hjelpe ham, men livet står ikke til å redde. Samme kvelden mens Jeevan går hjem fra teateret, begynner en influensapandemi å spre seg. Jeevan og broren barrikaderer seg i en leilighet, og er vitne til panikken som oppstår. 15 år senere turnerer gruppen Den omreisende symfoni, til de små bosetningene med overlevende, med oppsetninger av Shakespeares stykker. Skuespillertroppen risikerer alt for kunstens og menneskelighetens navn. Fordi overlevelse ikke er nok er en post-apokalyptisk roman om kunst, erindring og ærgjerrighet, om nødvendigheten av mellommenneskelige forhold, om berømmelse og skjønnhet.
Fordi overlevelse ikke er nok er en postapokalyptisk roman om kunst, erindring og ærgjerrighet, om den tvingende nødvendigheten av mellommenneskelige forhold, om berømmelsens flyktige vesen og om skjønnheten i verden slik vi kjenner den.
Den berømte skuespilleren Arthur Leander får hjerteinfarkt mens han står på scenen og spiller Kong Lear. Senere samme kveld begynner sivilisasjonen å bryte sammen i kjølvannet av en influensapandemi. Sykehusene oversvømmes av døende pasienter, og livet går i oppløsning.
Tjue år senere turnerer Kirsten Raymonde sammen med truppen Den omreisende symfoni til små bosetninger av overlevende. På vogna deres står en replikk fra Star Trek: «Fordi overlevelse ikke er nok». Skuespillerne og musikerne risikerer alt i kunstens og menneskelighetens navn. Men så kommer de til St. Deborah by the Water, der de treffer på en voldelig profet som truer alle som vil flykte.
På kryss og tvers av tid og sted, skildrer romanen livet før og etter pandemien. Gradvis avdekkes skjebnens krumspring, som forbinder dem alle.