Denne boken ser på hvilken betydning fortellingene vi lager om oss selv og våre liv har. Boken gir en teoretisk innføring i emnet samtidig som man skal forstå utviklingen hos barn og unge, og hvordan narrativ psykologi kan danne grunnlag for arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Boken er skrevet for studenter og undervisere på sosialfaglige studier ved universiteter og høgskoler.
Hvilken betydning har de fortellingene vi lager om oss selv og våre liv? Hvordan kan vi forstå utvikling hos barn og unge i lys av narrativ teori? Hvilken betydning har barnevernskonteksten for de utviklingsmuligheter som finnes for barn og unge som er i kontakt med barnevernet?
Dette er noen av spørsmålene som diskuteres i denne boken. Her ses psykologisk utvikling fra et narrativt perspektiv og gir en teoretisk innføring i måter å forstå utvikling hos barn og unge. Samtidig formidler forfatteren kunnskap om hvordan ungdom i barnevernet tar del i utviklingsprosesser. Her er temaer som resiliens og hvordan fortellinger kan få betydning for det å takle vanskeligheter. Forfatteren diskuterer også hvordan narrativ psykologi kan danne basis for arbeid med barn og unge i vanskelige livssituasjoner.
Boken er skrevet for studenter og undervisere på sosialfaglige studier ved universiteter og høgskoler og for profesjonelle som arbeider med barn og unge og er opptatt av utviklingsprosesser.