Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2010 . - Bok . - 219 s.
Bokmål
Hylleplass:
371.93 O
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Hvorfor klarer noen elever seg bra, på tross av en vanskelig oppvekst? Forfatterne tar utgangspunkt i livshistorien til fem informanter som har vært utsatt for ulike typer risiko i oppveksten sin. Sitater fra disse livshistoriene gjennomsyrer boka og gjør den levende og leservennlig.

Boka har et spesielt fokus på skolen og lærernes rolle med hensyn til å se elever som sliter. Sentralt her står det å lete etter ressurser og sterke sider for slik å styrke elevenes selvoppfatning og livsmestring.

Boka er delt opp i en teoridel og en tiltaksdel. I teoridelen presenteres teori om resiliens, risiko- og resiliensfaktorer, kjennetegn ved risikobarn og ved resilente barn. Videre omtales den sentrale betydningen som "den gode lærer", "den gode samtale" og et godt skole-hjem-samarbeid har for utsatte elevers resiliente utvikling. I tiltaksdelen presenteres ulike tips og forslag til hvordan skolen kan legge til rette for at sårbare elever kan få en positiv utvikling, til tross for at de har vært utsatt for risiko.

Tett på : frafall i skolen og psykisk helse


av Maila Inkeri Olsen (Maila Inkeri Olsen, Lene Holmen)
Bok utgitt 2018
Hylle: 373.12 O
Husk denne
Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Resiliens i skolen : om hvordan
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=285418