Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2007 . - Bok . - 442 s.
Bokmål
Hylleplass:
306.3 F
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
FORBRUKERSOSIOLOGI

Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet er den første boken på norsk hvor forbruk og forbrukere blir gjennomgripende analysert gjennom sosiologisk metode.

Forbruk diskuteres flittig i mediene, forskningsfora og ellers i samfunnet. Diskusjonen dreier seg i økende grad om forbrukeren og forbrukernes rettigheter, krav, plikter og moralske ansvar. «Fortell meg hva du forbruker og jeg skal fortelle deg hvem du er,» er en passende omskrivning av et kjent ordtak og fanger mye av problematikken forbrukerne står overfor i dag. Forbruk er alt annet enn uskyldig aktivitet og er ladet med mening. Hvem ønsker vi å være gjennom vårt forbruk, hvem assosierer vi oss med, og hvem tar vi avstand fra? Hvordan bedømmes vi av andre ut fra vårt forbruk? Er forbruk basert på frie valg som forbrukerne tenker gjennom på en rasjonell måte?

Zygmunt Bauman, Dag Østerberg, Kjetil Rolness og en rekke anerkjente forskere har gjennom sine bidrag i boken skapt en spennende og god innføring i de viktigste tradisjonene som preger forståelsen av forbrukerne.

Bokens forfattere tar for seg noen av de viktigste retningene forbrukerforskningen har tatt, både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til at de presentrerer de viktigste og mest tonangivende tenkerne på området.

Boken er en verdifull kilde for mennesker som er opptatt av samfunsdebatten rundt marked og det økonomiske livs inngripen i våre liv, og er samtidig svært aktuell for høyskole- og universitetsstudiet.

Side
INNLEDNING
Gerhard E. Skjelderup og Morten W. Knutsen
7
I.INTRODUKSJONSKAPITLER17
1.Forbrukeren i historien
Iselin Theien
17
2.Forbruksteoriens idéhistorie
Lars Fredrik Svendsen
35
3.Sosiologisk tenkemåte - et omriss
Dag Østerberg
53
II.PERSPEKTIVER75
Makt77
4.Varehandelens tvetydige ansikt. Om makt og disiplinering i forbrukerrollen
Arne Dulsrud
77
5.Forbruk som kampsport: Pierre Bourdieus sosiologi som verktøy for forbrukerforståelse
Karl-Fredrik Tangen
99
6.Når ting blir til tegn: En semiotisk tilnærming til smak og livsstil
Kjetil Rolness
143
7.Språklig magi og kroppslige drivkrefter i forbrukersamfunn
Berit von der Lippe
167
Identitet191
8.Forbruk og identitet
Thor Øyvind Jensen
191
9.Forbrukersamfunn
Zygmunt Bauman
229
10.Forbrukerkultur og hedonisme
Trond Blindheim
251
Politisk forbruk283
11.Politisk forbruk - en historisk og forbrukersosiologisk metraktning
Mads P. Sørensen
283
12.Politisk forbruk - et alternativ til konvensjonell politisk deltakelse?
Kristin Strømsnes
305
Bruk og forbruk333
13.Kjærlighetens ting: En innføring i Daniel Millers perspektiv på forbruk
Marianne Lien
333
Kjønn355
14.Forbrukets kjønnede struktur
Runar Døving
355
Risiko377
15.Forbrukets risiko, sikkerhetens risiko
Tore Bakken
377
III.ETIKK405
16.Forbruksetikk: Å gi struktur til et nytt akademisk område
Johannes Brinkmann
405
BIDRAGSYTERNE439

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Forbrukersosiologi : makt, tegn
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=242472