FORBRUKERSOSIOLOGI
Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet er den første boken på norsk hvor forbruk og forbrukere blir gjennomgripende analysert gjennom sosiologisk metode.
Forbruk diskuteres flittig i mediene, forskningsfora og ellers i samfunnet. Diskusjonen dreier seg i økende grad om forbrukeren og forbrukernes rettigheter, krav, plikter og moralske ansvar. «Fortell meg hva du forbruker og jeg skal fortelle deg hvem du er,» er en passende omskrivning av et kjent ordtak og fanger mye av problematikken forbrukerne står overfor i dag. Forbruk er alt annet enn uskyldig aktivitet og er ladet med mening. Hvem ønsker vi å være gjennom vårt forbruk, hvem assosierer vi oss med, og hvem tar vi avstand fra? Hvordan bedømmes vi av andre ut fra vårt forbruk? Er forbruk basert på frie valg som forbrukerne tenker gjennom på en rasjonell måte?
Zygmunt Bauman, Dag Østerberg, Kjetil Rolness og en rekke anerkjente forskere har gjennom sine bidrag i boken skapt en spennende og god innføring i de viktigste tradisjonene som preger forståelsen av forbrukerne.
Bokens forfattere tar for seg noen av de viktigste retningene forbrukerforskningen har tatt, både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til at de presentrerer de viktigste og mest tonangivende tenkerne på området.
Boken er en verdifull kilde for mennesker som er opptatt av samfunsdebatten rundt marked og det økonomiske livs inngripen i våre liv, og er samtidig svært aktuell for høyskole- og universitetsstudiet.