Hopp over navigasjon
         
Søk med mobilen

Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2004 . - Bok . - 704 s.
Dansk
Hylleplass:
370.9 P
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
I Pedagogikkens mange ansikter presenteres enkeltpersoner og temaer i den pedagogiske idéhistorien. Boken introduserer et bredt utvalg tenkere og teorier som gjennom 2000 år har formet vår forståelse av sentrale fenomener som danning, oppdragelse, undervisning og utdanningspolitikk. Dette ambesiøse verket beskriver på en engasjerende måte 45 ulike pedagogiske perspektiver - både de klassiske og de mer utradisjonelle.

Pedagogikkens mange ansikter gir et systematisk innblikk i vårt pedagogiske arvegods og gode orienteringspunkter i aktuelle degatter om hvordan barn skal oppdras, hva elever skal lære i skolen, hvordan de skal lære og hvorfor.

Boken er spennende og viktig lesning for alle som er opptatt av oppdragelse og utdanning, ikke minst for lærer- og pedagogikkstudenter og lærere i grunn- og videregående skole.

Boken er redigert av Kjetil Steinsholt, professor i pedagogikk ved NTNU, og Lars Løvlie, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Bokens øvrige forfattere er fremtredende forskere fra Danmark, Norge, Finland og Sverige.

Side
PROGLOG Lars Løvlie og Kjetil Steinsholt9
PLATON: EN ÖVERSKRIDANDE PEDAGOGISK TÄNKARE: Monika Ringborg20
ARISTOTELES: FÖRUNDRANS OCH KLOKHETENS TÄNKARE Bernt Gustavsson36
MARCUS FABIUS QUINTILIAN: RETORISK LÆRDOM, PSYKOLOGISK INNSIKT OG PEDAGOGISK VISDOM Erni Gustafson51
AUGUSTIN: EN KRISTEN TENKER Trond Berg Eriksen65
MARTIN LUTHER: EKSISTENSIELL BIBELSK REALISME Ivar Asheim74
JOHANN AMOS COMENIUS: DEN PANSOFISKE LABYRINT Bjørg Brandtzæg Gundem88
JOHN LOCKE: OPPDRAGELSE SOM FARS STORE PROSJEKT Kjetil Steinsholt98
JEAN-JACQUES ROUSSEAU: DEN MODERNE - PARADOKSALE - OPPDRAGLSE Alexander von Oettingen114
IMMANUEL KANT: MENNESKET ER DEN ENESTE SKABNING DER HAR BRUG FOR OPDRAGELSE Lotte Rahbek Schou125
CHATHARINE MACAULAY: LÆRING SOM LEK OG LIVSKUNST Else Wiestad141
JOHAN HEINRICH PESTALOZZI: KJÆRE FOLK, JEG ØNSKER Å DREPE DERE! Kjetil Steinsholt156
FRIEDRICH SCHILLER: OM Å TENKE MED HJERTET OG LEKE FRITT Hansjörg Hohr172
MARY WOLLSTONECRAFT: FRIHET, LIKHET OG HUMANISME Linda Marie Rustad185
WILHELM VON HUNBOLDT: DANNELSE OG FRIHET - DET MODERNE UNIVERSITETET Jørgen Fossland199
FRIEDRICH DANIEL ERNST SCHLEIERMACHER: EN MODERNE PEDAGOGIK FÖR DET MODERNA SAMHÄLLET Michael Uljens &Marie Mielityinen215
GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL: ERFARING OG FREMMEDGJØRELSE Jørgen Huggler232
JOHAN FRIEDRICH HERBART: PEDAGOGIKENS GRUNDPROBLEM: OM TVÅNG OCH FRIHET I FOSTRAN Pauli Siljander247
FRIEDRICH WILHLM AUGUST FRÖBEL: FRITT TÄNKANDE OCH SAMHANDLANDE BARN Jan-Erik Johansson260
NIKOLAJ FREDERIK SEVERIN GRUNDTVIG: MELLEM SKOLEN FOR LIVET OG SKOLEN FOR LYST Ove Korsgaard274
JOHN STUART MILL: SENTIMENTAL PEDAGOGIK Sven Erik Nordenbo289
KARL HEINRICH MARX: SANSENES FRIGJØRING GJENNOM PEDAGOGIKKEN Kjetil Steinsholt302
WILLIAM JAMES: THE STREAM OF CONSCIOUSNESS Lars Løvlie319
FRIEDRICH NIETZSCHE: LÆREREN ER DØD: ET PEDAGOGISK KORSTOG Stephen Dobson336
ELLEN KEY: SVERIGES KVINNELIGE SVAR PÅ DURKHEIM OG DEWEY Ola Stafseng350
ÉMILE DURKHEIM: OPPDRAGELSE, UTDANNING OG SOSIOLOGI Sverre Moe364
JOHN DEWEY: DEN PRAGMATISKA UTBILDNINGSFILOSOFIN Tomas Englund376
RUDOLF STEINER: PEDAGOGIKK SOM KUNSTNERISK PRAKSIS Jenny Steinnes392
GEORG HERBERT MEAD: VI MÅSTE VARA ANDRA FÖR ATT VARA OSS SJÄLVA Moira von Wright407
MARIA MONTESSORI: LÄKAREN SOM BLEV PEDAGOG Kerstin Signert421
MARTIN BUBER: MED LIVET SOM CENTRUM Göran Björk435
ALEXANDER SUTHERLAND NEILL: "SKOLE" BETYDER "FRI TID" Karsten Tuft453
EDITH STEIN: PÅ VEI MOT VISDOMMEN: FENOMENOLOGISK FRIGJØRINGSPEDAGOGIKK Elin Svenneby469
WALTER BENJAMIN: PEDAGOGIKKENS UKJENTE PROFIL Øivind Haaland482
HANS-GEORG GADAMER: ATT SOM I LEKEN F¨ORSTÅ Bernt Gustavsson497
BURRHUS FREDERIC SKINNER: Å GJØRE ELLER IKKE GJØRE - DET ER SPØRSMÅLET Willy-Tore Mørch511
EMMANUEL LÉVINAS: DEN ANDRE GJØR MEG TIL DEN JEG ER Jan-Olav Henriksen527
HANNAH ARENDT: DANNELSE TIL HUMANITET Helgard Mahrdt540
MAURICE MERLEAU-PONTY: KROPPENS VERDSLIGHET OG VERDENS KROPPSLIGHET Jan Bengtsson og Gunvor Løkken555
RICHARD STANLEY PETERS: EN PEDAGOGISK-FILOSOFISK REFORMATOR Paul Opdal571
PAULO FREIRE: HÅPETS PEDAGOGIKK Kjetil Steinsholt587
NIKLAS LUHMANN: SAMFUNDETS PÆDAGOGIK - UDDANNELSESSYSTEMET I SAMFUNDET Jens Rasmussen602
MICHEL FOUCAULT: MAKTEN ER DET SOM VISER SEG MEST OG DERFOR SKJULER SEG BEST Kenneth Hultqvist618
JÜRGEN HABERMAS: DET BEDRE ARGUMENTS EJENDOMMELIGE TVANGLØSE TVANG Lotte Rahbek Schou634
NEL NODDINGS: PEDAGOGIKK ER ET SPØRSMÅL OM Å GI NATURLIG OMSORG Maria Øksnes og Kjetil Steinsholt653
JACQUES DERRIDA: ER DET MULIG Å VÆRE PEDAGOG? Jenny Steinnes669
Forfatterpresentasjoner684
Register690

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Pedagogikkens mange ansikter :
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=203017