| Side |
PROGLOG Lars Løvlie og Kjetil Steinsholt | 9 |
PLATON: EN ÖVERSKRIDANDE PEDAGOGISK TÄNKARE: Monika Ringborg | 20 |
ARISTOTELES: FÖRUNDRANS OCH KLOKHETENS TÄNKARE Bernt Gustavsson | 36 |
MARCUS FABIUS QUINTILIAN: RETORISK LÆRDOM, PSYKOLOGISK INNSIKT OG PEDAGOGISK VISDOM Erni Gustafson | 51 |
AUGUSTIN: EN KRISTEN TENKER Trond Berg Eriksen | 65 |
MARTIN LUTHER: EKSISTENSIELL BIBELSK REALISME Ivar Asheim | 74 |
JOHANN AMOS COMENIUS: DEN PANSOFISKE LABYRINT Bjørg Brandtzæg Gundem | 88 |
JOHN LOCKE: OPPDRAGELSE SOM FARS STORE PROSJEKT Kjetil Steinsholt | 98 |
JEAN-JACQUES ROUSSEAU: DEN MODERNE - PARADOKSALE - OPPDRAGLSE Alexander von Oettingen | 114 |
IMMANUEL KANT: MENNESKET ER DEN ENESTE SKABNING DER HAR BRUG FOR OPDRAGELSE Lotte Rahbek Schou | 125 |
CHATHARINE MACAULAY: LÆRING SOM LEK OG LIVSKUNST Else Wiestad | 141 |
JOHAN HEINRICH PESTALOZZI: KJÆRE FOLK, JEG ØNSKER Å DREPE DERE! Kjetil Steinsholt | 156 |
FRIEDRICH SCHILLER: OM Å TENKE MED HJERTET OG LEKE FRITT Hansjörg Hohr | 172 |
MARY WOLLSTONECRAFT: FRIHET, LIKHET OG HUMANISME Linda Marie Rustad | 185 |
WILHELM VON HUNBOLDT: DANNELSE OG FRIHET - DET MODERNE UNIVERSITETET Jørgen Fossland | 199 |
FRIEDRICH DANIEL ERNST SCHLEIERMACHER: EN MODERNE PEDAGOGIK FÖR DET MODERNA SAMHÄLLET Michael Uljens &Marie Mielityinen | 215 |
GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL: ERFARING OG FREMMEDGJØRELSE Jørgen Huggler | 232 |
JOHAN FRIEDRICH HERBART: PEDAGOGIKENS GRUNDPROBLEM: OM TVÅNG OCH FRIHET I FOSTRAN Pauli Siljander | 247 |
FRIEDRICH WILHLM AUGUST FRÖBEL: FRITT TÄNKANDE OCH SAMHANDLANDE BARN Jan-Erik Johansson | 260 |
NIKOLAJ FREDERIK SEVERIN GRUNDTVIG: MELLEM SKOLEN FOR LIVET OG SKOLEN FOR LYST Ove Korsgaard | 274 |
JOHN STUART MILL: SENTIMENTAL PEDAGOGIK Sven Erik Nordenbo | 289 |
KARL HEINRICH MARX: SANSENES FRIGJØRING GJENNOM PEDAGOGIKKEN Kjetil Steinsholt | 302 |
WILLIAM JAMES: THE STREAM OF CONSCIOUSNESS Lars Løvlie | 319 |
FRIEDRICH NIETZSCHE: LÆREREN ER DØD: ET PEDAGOGISK KORSTOG Stephen Dobson | 336 |
ELLEN KEY: SVERIGES KVINNELIGE SVAR PÅ DURKHEIM OG DEWEY Ola Stafseng | 350 |
ÉMILE DURKHEIM: OPPDRAGELSE, UTDANNING OG SOSIOLOGI Sverre Moe | 364 |
JOHN DEWEY: DEN PRAGMATISKA UTBILDNINGSFILOSOFIN Tomas Englund | 376 |
RUDOLF STEINER: PEDAGOGIKK SOM KUNSTNERISK PRAKSIS Jenny Steinnes | 392 |
GEORG HERBERT MEAD: VI MÅSTE VARA ANDRA FÖR ATT VARA OSS SJÄLVA Moira von Wright | 407 |
MARIA MONTESSORI: LÄKAREN SOM BLEV PEDAGOG Kerstin Signert | 421 |
MARTIN BUBER: MED LIVET SOM CENTRUM Göran Björk | 435 |
ALEXANDER SUTHERLAND NEILL: "SKOLE" BETYDER "FRI TID" Karsten Tuft | 453 |
EDITH STEIN: PÅ VEI MOT VISDOMMEN: FENOMENOLOGISK FRIGJØRINGSPEDAGOGIKK Elin Svenneby | 469 |
WALTER BENJAMIN: PEDAGOGIKKENS UKJENTE PROFIL Øivind Haaland | 482 |
HANS-GEORG GADAMER: ATT SOM I LEKEN F¨ORSTÅ Bernt Gustavsson | 497 |
BURRHUS FREDERIC SKINNER: Å GJØRE ELLER IKKE GJØRE - DET ER SPØRSMÅLET Willy-Tore Mørch | 511 |
EMMANUEL LÉVINAS: DEN ANDRE GJØR MEG TIL DEN JEG ER Jan-Olav Henriksen | 527 |
HANNAH ARENDT: DANNELSE TIL HUMANITET Helgard Mahrdt | 540 |
MAURICE MERLEAU-PONTY: KROPPENS VERDSLIGHET OG VERDENS KROPPSLIGHET Jan Bengtsson og Gunvor Løkken | 555 |
RICHARD STANLEY PETERS: EN PEDAGOGISK-FILOSOFISK REFORMATOR Paul Opdal | 571 |
PAULO FREIRE: HÅPETS PEDAGOGIKK Kjetil Steinsholt | 587 |
NIKLAS LUHMANN: SAMFUNDETS PÆDAGOGIK - UDDANNELSESSYSTEMET I SAMFUNDET Jens Rasmussen | 602 |
MICHEL FOUCAULT: MAKTEN ER DET SOM VISER SEG MEST OG DERFOR SKJULER SEG BEST Kenneth Hultqvist | 618 |
JÜRGEN HABERMAS: DET BEDRE ARGUMENTS EJENDOMMELIGE TVANGLØSE TVANG Lotte Rahbek Schou | 634 |
NEL NODDINGS: PEDAGOGIKK ER ET SPØRSMÅL OM Å GI NATURLIG OMSORG Maria Øksnes og Kjetil Steinsholt | 653 |
JACQUES DERRIDA: ER DET MULIG Å VÆRE PEDAGOG? Jenny Steinnes | 669 |
Forfatterpresentasjoner | 684 |
Register | 690 |