Hopp over navigasjon

Hovedbiblioteket stengt 12. august til 12. oktober.
Hovedbiblioteket i Tønsberg skal få nye gulv i 1. og 2. etasje! Frem til vi stenger er samlingen tilgjengelig for publikum, men den vil gradvis bli flyttet ned i underetasjen.


         
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2007 . - Bok . - XII, 148 s.
Bokmål
Hylleplass:
658.311 W
Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:

I denne boken gir forfatterne deg en rekke tips som vil hjelpe deg til å foreta bedre ansettelser. Det å ansette er en av de viktigste avgjørelsene et selskap tar. Forskjellen mellom en middelmådig og en eksepsjonell ansatt er ofte mangedobbel forskjell i effektivitet og inntjening. Det meste som er publisert om rekruttering kommer fra teoretikere som har sittet skjermet i et trygt universitetsmiljø, fjernt fra næringslivets verden. Resultatet er at over 60 % av de yrkesaktive i den vestlige verden er mer eller mindre feilansatt. Manualen går til frontalangrep på alle mytene teoretikerne har utpønsket og kan med fordel også benyttes som yrkesveiledning.

Forfatterne går gjennom hele ansettelsesprosedyren fra A til Å. De ser på hvilke egenskaper som bør være til stede for å øke sannsynligheten for at en ansatt lykkes. De gir deg tips om hvordan du leser søknader, hvordan du sjekker referanser og ikke minst hvordan du bruker ansettelsesintervjuene til å sile ut og finne ut mest mulig om de personene som søker jobben. Boken tar for seg ansettelsestester, deres utbredelse og hvordan man skal bruke dem riktig for å teste potensielle ansatte.

Boken avslutter med en egen del om rekrutteringsjus. Noen ganger er det dessverre slik at det blir foretatt feilansettelser. Ved oppsigelser er det viktig og nødvendig å følge de formelle kravene til en oppsigelse. Feilaktige oppsigelser har kostet mange veldig dyrt. Boken gir deg en gjennomgang av lover og regler og en sjekkliste du kan bruke ved oppsigelser for å påse at den er gjennomført riktig.

Denne boken er et nyttig hjelpemiddel til deg som både ansetter og til deg som er i den uheldige situasjonen at du må sparke folk. I tillegg vil den være et godt hjelpemiddel for de som søker jobber, ved at den gir et innblikk i hva som kreves. For alle arbeidstagere gir også delen om rekrutteringsjus en god veiledning i hvilke rettigheter de har.

Side
ForordIX
Kap. 1Helhetlig tenkning1
Hva koster en feilansettelse, og hva er omkostninger ved turnover?3
Good to Great4
Hva skaper en god leder?5
Hva er en effektiv leder?6
Hvilke lederegenskaper er medfødt?7
Selvdisiplin8
Å tolerere detaljer9
Beslutningshastighet10
Forfremmelsen11
Tre firmaeksempler12
Hva kjennetegner en god selger?14
To samvirkende krefter16
Hvorfor feiler de som ansetter?16
Ensidig fokus på erfaring kan bli en fallgruve17
Historien om Lille Anders - den skoleflinke verdensmesteren med fallskjerm17
De fem mytene som vedlikeholder prosenten av feilansettelser21
Kjønnsdeling21
Alderssegregering22
Utdannelse22
Jobberfaring23
Kulturell/etnisk bakgrunn24
Konklusjon24
Kap. 2Ansettelsesprosedyren fra A til Å27
Litt prsonalpolitikk27
Er du profesjonell?28
Intern eller ekstern rekruttering29
Stillingsanalyse30
Stillingsannonsen33
Webannonse34
Hvordan lese søknader37
Førstegangsintervju38
Forberedelse39
Skap en god atmosfære39
La kandidaten snakke40
Begynn positivt40
Bruk åpne spørsmål42
Eksempler på ikke-ledende spørsmål42
Oppfølgingsspørsmål44
Flere innfallsvinkler45
Oppsummering46
Vær taktfull47
Hvordan avdekke negativ informasjon?48
Bedøm kun historien49
Eksempel på intervjuplan50
Andregangsintervju52
Attester53
Referanser54
Huskeliste ved referanseundersøkelse55
Ta vare på virksonhetens image57
De første ukene i jobb58
Kap. 3Bruk av tester59
Personlighetstestens historie59
Den første valide personlighetstesten60
Utviklingen stagnerte i Europa61
Bruk av test62
Hva er psykologiske tester?62
Krav til en test64
Jeg kjente meg igjen i testen67
Testsammendrag69
Testoppsummering70
Kap. 4Betydningen av å forstå verdien av kombinasjonen empati og egodrive75
Empati75
Hindringer for utvikling av empati76
Empati over landegrensene79
Ego-drive78
Kombinasjonen av ego-drive og empati79
Kap. 5DSU-modellen81
Innledning82
Ytelsesfordeling hos medarbeiderne85
DSU-modellen86
Strategisk rekruttering87
Kap. 6Yrkesorienterte krav91
Krav til personlige egenskaper inne i ulike yrkesgrupper91
Rett person på rett plass - også i bank99
Kombinert dyktighet er sjeldent100
Trainee - en studie fra virkeligheten101
Innledning101
Fremskaffe kandidater103
Utvelgelsesprosedyren103
Test deg selv104
Kulturkollisjoner108
Kap. 7Rekrutteringsjuss117
Styringsretten117
Informasjonsplikten (aml. § 14-1)117
Fortrinnsretten (aml. §14-2)118
Rett til utvidet stilling (aml. §14-3)119
Likestilling119
Lovfestede kvalifikasjonskrav120
Politiattest121
Oppnådd alder (aml. kap.11)121
Midlertidig ansettelse (aml. §14-9)121
Stillingsstørrelse122
Prøvetid (aml. §15-6)123
Konkurranseklausul124
Ansettelsesavtalen125
Offentlig virksomhet126
Ansettelsesutvalg126
Hensynet til tariffavtaler127
Standard ansettelsesavtale127
Da rekrutteringen gikk galt130
Saklig grunn130
Virksomhetens forhold131
Valget mellom flere132
Arbeidstagers forhold133
Personlige egenskaper og arbeidsytelse134
Sykdom og svangerskap136
Prøvetid137
Oppsigelsen aldri som "lyn fra klar himmel"137
Strenge formelle krav138
Suspensjon140
Arbeidtager sier opp141
Avskjed142
Tenk deg godt om142
Standard oppsigelsesformular142
Etterord145
Litteraturfortegnelse147

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Rekrutteringsmanualen : hvordan
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning
Generell URL til dette søket: