| Side |
Forord | 9 |
1897-1920 | |
Fødsel og barneår | 13 |
Velstand og konkurs | 25 |
Harmonien som musikklivets flaggskip | 34 |
Mislykket gymnasiast. Musikkakademiet i Bergen. Huldren | 36 |
Den første systematiske musikkundervisning | 37 |
Redaktør i gymnassamfunnet | 39 |
Johan Ludwig Mowinckel jr. og Huldredans | 42 |
5 Capricci og Symfoni nr 1 | 46 |
1920-1925 | |
Berlin | 57 |
Norsk konsert i Berlin | 62 |
Harmonien blir reorganisert. En ny klangverden for Harald Sæverud | 67 |
Sæverud og Mowinckel debuterer i Harmonien | 69 |
Symfonien gjør lykke i Gøteborg og Kristiania | 75 |
Annet opphold i Berlin. Klaversonaten og Symfoni nr 2 | 78 |
Maleren Bozidar Jakac og mellomspill hos Edvard Munch | 82 |
Klaversonaten oppføres i Norge | 85 |
Bergen på 1920-tallet | 86 |
Symfoni nr 2. Debut som dirigent | 90 |
Komponistkonkurranse med komplikasjoner | 91 |
Kristiania-oppførelse og Wilhelm Hansens legat | 93 |
Kritikk av Smeden | 97 |
1925-1930 | |
Studieopphold i Paris | 101 |
Symfoni nr 3. Kunstnerisk krise | 109 |
Musikkfesten i Stockholm. Stipendiesaken | 113 |
Nasjonalisme kontra modernisme på 20-tallet | 120 |
Harald Sæverud dirigerer Brahms | 123 |
Kritiker i hovedstaden | 124 |
Kinomusiker. Symfoni nr 2 i Oslo | 130 |
Symfoni nr 3. Concertgebouw-orkestret | 132 |
Kritisk kritiker i Bergen | 133 |
1930-1940 | |
Oppførelser i utlandet. Uenighet med Mowinckel | 141 |
Nye dirigentoppgaver. Symfoni nr 3 uroppføres | 145 |
Suksess i Finland | 150 |
Olav Kielland. %0 små variasjoner. Canto ostinato | 152 |
Ekteskap med Maria Hvoslef | 156 |
Nydalen. Nordisk Musikkfest i Oslo | 165 |
Symfoni nr 2 i ny drakt | 168 |
Norsk musikk. Grieg som utgangspunkt | 170 |
Lucretia-musikken | 172 |
Gjennombrudd | 176 |
Siljustøl blir til | 181 |
Canto ostinato i Gøteborg. "Vi kan"-utstillingen i Oslo | 187 |
Foreningen Ny Musikk opprettes | 188 |
Nye oppførelser i Gøteborg | 190 |
1940-1950 | |
Innflytting på Siljustøl. Krigen kommer | 195 |
Musikalske kontraster | 203 |
Mørketid og fred | 211 |
Krigens verker frem i lyset | 216 |
Peer Gynt | 220 |
Peer Gynt på vandring | 233 |
Internasjonale kontakter | 236 |
1950-1960 | |
Klaverkonserten. Påvirkning fra Bela Bartok? | 245 |
Karrierens toppunkt | 250 |
Minnesota-symfonien og USA-oppførelser | 257 |
Siljustøl. Etterkrigstiden. Sella Hvoslef | 269 |
Harmonien som husorkester | 274 |
1960-1970 | |
Festspillene i Bergen. Ridder Blåskjeggs Mareritt | 281 |
Avantgardkunst og provokasjoner | 288 |
Debatten om Musikkhøgskolen | 294 |
Grand Old Man | 298 |
1970-1992 | |
"Klassiker". Kammermusikalsk raptus. Grieghallen | 309 |
Karsten Andersen og Harmoniens orkester | 317 |
Jan Henrik Kayser | 320 |
Festspillkomponisten. 90-årsdagen | 326 |
De siste årene | 332 |
Begravelsen - hans siste opus | 335 |
Gravstedet | 338 |
Etterord | 340 |
Kilder | 351 |
Litteratur | 352 |
Noter | 354 |
Verkregister (verk omtalt i boken) | 366 |
Navneregister | 369 |
Opusliste | 381 |
Utvalgte CD-innspillinger | 394 |
Sæverud-kalender | 396 |