Pedagogisk-psykologisk arbeid er like mangfoldig som barn er forskjellige, og omfatter arbeid med barn og ungdommer og deres familier, vurdering av opplæringsbehov og systemrettet arbeid i barnehager og skoler, for å forebygge vansker og vanskeligheter og påvirke situasjoner der problemer kan oppstå. Målet for dette arbeidet er å støtte barns og ungdommers læring i bred forstand. Pedagogisk-psykologisk arbeid bidrar til at miljøet og undervisningen blir lagt til rette slik at barn får utfordringer de kan mestre ut fra sin utvikling og sine egne forutsetninger for læring. Denne boken gir bred og oppdatert fagkunnskap på feltet og avspeiler virkeligheten til barn, ungdommer og deres familier, samt fagfolkene i barnehager, skoler og hjelpeapparat. Omtalen er utarbeidet av BS.
Det omfatter arbeid med barn og ungdommer og deres familier, vurdering av opplæringsbehov og systemrettet arbeid i barnehager og skoler, for å forebygge vansker og vanskeligheter og påvirke situasjoner der problemer kan oppstå.
Målet for pedagogisk-psykologisk arbeid er å støtte barns og ungdommers læring i bred forstand. Det bidrar til at miljøet og undervisningen blir lagt til rette slik at barn får utfordringer de kan mestre ut fra sin utvikling og sine læringsmessige forutsetninger. Arbeidet omfatter utredning, planlegging og oppfølging av tiltak for enkeltbarn og veiledning og rådgivning til foreldre og barn og til barnehager og skoler. I praksis foreligger det ofte flere tiltaksmuligheter, og målet blir å finne fram til de tiltakene som til sammen gir det beste og mest helhetlige tilbudet. Denne boken gir hjelp på veien.
Boken gir bred og oppdatert fagkunnskap på feltet og avspeiler virkeligheten til barn, ungdommer og deres familier og til fagfolkene i barnehager, skoler og hjelpeapparat.