Dette er en grunnbok i yrkesdidaktikk, den handler om innhold og arbeidsmåter i fag- og yrkesopplæringen. Boken er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen. Boken tar utgangspunkt i at yrkeskompetanse utvikles gjennom yrkesrelevant, praktisk arbeid, og at dagsaktuell, framtidsrettet yrkeskompetanse er det overordnede målet for fag- og yrkesopplæringen. Den tar opp sentrale temaer i opplæringen og gir praktiske eksempler fra flere utdanningsprogrammer i skole og bedrifter. Boken er skrevet på bakgrunn av de utfordringene lærere og andre ledere av læringsarbeid møter i sin hverdag. Innholdet er basert på mange års erfaring med utviklingsarbeid, undervisning og forskning knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift. Bokens temaer: Fag- og yrkesopplæring, yrkeskompetanse, læring, utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag, nye læreplaner i Fagfornyelsen, planlegging av læring og undervisning, utdyping av kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen, eksamen, fag- og svenneprøve, dokumentasjon av arbeid og læring, yrkesdidaktikk, tilpasset opplæring og yrkesrelevans og yrkespedagogiske arbeidsmåter i skole og bedrift. Læring gjennom praksis er en bok for alle studenter på PPU og yrkesfaglærerutdanningen, og dessuten for alle som jobber med yrkesopplæring i skole, bedrift og offentlig virksomhet.
Forlaget skriver: Dette er en grunnbok i yrkesdidaktikk og den handler om innhold og arbeidsmåter i fag- og yrkesopplæringen. Boken er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen. Den tar utgangspunkt i at yrkeskompetanse utvikles gjennom yrkesrelevant, praktisk arbeid, og at dagsaktuell, framtidsrettet yrkeskompetanse er det overordnede målet for fag- og yrkesopplæringen. Boken tar opp sentrale temaer i opplæringen og gir praktiske eksempler fra flere utdanningsprogrammer i skole og bedrifter.
Boken er skrevet på bakgrunn av de utfordringene lærere og andre ledere av læringsarbeid møter i sin hverdag. Innholdet er basert på mange års erfaring med utviklingsarbeid, undervisning og forskning knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift.
Boken inneholder følgende kapitler:
1 Fag- og yrkesopplæring
2 Yrkeskompetanse
3 Læring
4 Utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag
5 Nye læreplaner i Fagfornyelsen
6 Planlegginfg av læring og undervisning
7 Utdyping av kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen
8 Eksamen, fag- og svenneprøve
9 Dokumentasjon av arbeid og læring
10 Yrkesdidaktikk, tilpasset opplæring og yrkesrelevans
11 Yrkespedagogiske arbeidsmåter i skole og bedrift
«Læring gjennom praksis» er en bok for alle studenter på PPU og yrkesfaglærerutdanningen, og dessuten for alle som jobber med yrkesopplæring i skole, bedrift og offentlig virksomhet.