Hvordan møter læreren språklig mangfold i klasserommet? Hvordan skal lærerstudenter og lærere gå fram for å utnytte flerspråkligheten som ressurs i undervisningen? Hvilke kunnskaper kreves av læreren, og hvilke grep kan gjøres for å berike læringsfellesskapet?Denne boka gir læreren i det flerspråklige klasserommet en didaktisk håndsrekning i form av forskningsbasert kunnskap, inspirasjon og praktiske forslag. Fokus er på norskfaget og på digital kommunikasjon i en andrespråkskontekst, og forfatterne viser hvordan arbeid med grammatikk og med skjønnlitteratur samt bruk av ulike digitale verktøy kan øke læring i elevgrupper med språklig mangfold.Språklig mangfold og læringgir en oppdatert oversikt over forskning om flerspråklighet samt innsikt i planverk og lover på feltet. Videre settes framstillingen inn i en større sosiokulturell ramme, der kulturbegrepet drøftes, og der det blir gjort rede for hva interkulturell kompetanse innebærer for lærerstudenten og læreren.Forfatterne har lang erfaring fra arbeid i lærerutdanning og solid bakgrunn fra utviklingsarbeid og forskning på flerspråklighet og interkulturelle relasjoner.