Hopp over navigasjon
Søk
Mine Lån
Min profil
Kontakt oss
Kontaktdetaljer
Kontaktskjema
Forslagsskjema
Mer...
Avansert søk
Flere søkemetoder...
Søk i alfabetisk liste over søkeord
Kommandosøk (CCL)
Kikkhullet
Samsøk
Mobil-nettsider / webapp
Interesser
Huskeliste
Historikk
Mine stjernekast
Hjem
Lukk meny
Logg inn
Logg inn
|
Ny låner?
Søkefelt
X
Avgrens
Medietyper
Bok
Film
CD
Lydbok
E-bok
Språkkurs
Søk bare etter
Tittel
Person
Emne
Beregnet på
Barn
Ungdom
Voksen
Vis kun ledige titler
Flere valg (År, Språk, m.fl)
Utgivelsesår
Fra
til
Språk
Velg språk
Afrikaans
Albansk
Amharisk
Arabisk
Armensk
Bokmål
Bosnisk
Bulgarsk
Burmesisk
Cambodiansk
Dansk
Dari
Dinka
Egyptisk
Engelsk
Eskimo
Estisk
Etiopisk
Farsi
Finsk
Flerspråklig
Fransk
Færøysk
Gaelisk
Georgisk
Gresk, klassisk
Gresk, moderne
Grønlandsk
Hebraisk
Hindi
Indonesisk
Ingen
Irsk
Islandsk
Italiensk
Japansk
Katalansk
Kikongo
Kinesisk
Kinyarwanda
Koreansk
Kroatisk
Kurdisk
Kurmanji
Kvensk
Latin
Latvisk
Litauisk
Lulesamisk
Nederlandsk
Nordsamisk
Norrøn
Norsk
Nynorsk
Panjabi
Pashto
Polsk
Portugisisk
Romani
Rumensk
Russisk
Samisk (andre)
Serbisk
Slovakisk
Slovensk
Somalisk
Sorani
Spansk
Språk ikke angitt
Svensk
Swahili
Sørsamisk
Tagalog
Tamil
Thai
Tigrinja
Tsjekkisk
Tyrkisk
Tysk
Ubestemt
Ukrainsk
Ungarsk
Urdu
Uten språklig innhold
Vietnamesisk
Walisisk
Xhosa
Må også inneholde:
Søk i flere bibliotek med samsøk.no
Nytt søk
Avansert søk
Aktuelt
Mest vist i det siste
Populære ledige titler (for voksne)
Sist innlevert
Populære ledige bøker for barn
Populære ledige bøker for ungdom
Mest utlånt (for voksne)
Mest utlånt (for barn)
Mest utlånt (for ungdom)
Mest reservert (for voksne)
Mest reservert (for barn)
Mest reservert (for ungdom)
Nyeste titler (for voksne)
Nyeste filmer
Nyeste titler (for barn)
Nyeste titler (for ungdom)
Nyeste lydbøker
Nyeste Lettlest
Ingen
Andre søkemetoder
Avansert søk
Søk i alfabetisk liste over søkeord
Kommandosøk (CCL)
Kikkhullet
Samsøk
Søk med mobilen
Katalogpost
*0010581328 *003NO-LaBS *00520211011223536.0 *007t *008200123s2019 no er 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a978-82-304-0223-8$qheftet$cNkr 449.00 *0243 $a9788230402238 *035 $a(NO-LaBS)12189169(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150331256 *040 $bnor *08204$a370.1$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c370.1$dS *1001 $aSchaanning, Espen$d1955-$6(NO-LaBS)581328-1$_54089500 *24510$aFarvel til skolen$bJohn Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet$cEspen Schaanning *260 $aOslo$bScandinavian Academic Press$c[2019] *300 $a499 sider$c22 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-LaBS)581328-1 *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bUS$0(NO-LaBS)581328-2 *5208 $aI snitt tilbringer vi omtrent 17 år på skolebenken. Flere og flere tar høyere utdanning. Skolevesenet griper inn i livet vårt i stadig større grad, og et samfunn helt uten skole synes utenkelig. Eller kanskje ikke? Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Espen Schaanning knytter i denne boken Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere, som Paul Goodman, Alexander Sutherland Neill, George Dennison, Everett Reimer og Ivan Illich. Holts forfatterskap er et prisme der mange av skolekritikernes poenger ble samlet og brakt videre. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktvist, og Schaanning forsøker å vise hvorfor han - til forskjell fra de fleste andre skolekritikere - på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning. Holt fikk betydelig nedslag i Norge: Han ble anmeldt, referert til og kritisert, og mange lot seg inspirere av hans filosofi. Mye av det Holt mente var galt, preger også dagens skole. Det har til og med fått en svært fremtredende plass: målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid. *60014$aHolt, John Caldwell$d1923-1985$6(NO-LaBS)581328-2$_46585500 *65007$a1960-1969$9nob$2Bokbasen AS$_43920200 *65007$a1970-1979$9nob$2Bokbasen AS$_43602000 *65007$aPedagogisk filosofi$9nob$2Bokbasen AS$_44040300 *65007$aPedagogisk historie$9nob$2Bokbasen AS$_43607600 *85641$amedia.boknett.no$uhttps://media.boknett.no/objects/56/12/150331256/productimage_ORG_6a7e391c600474babf275378a64dba6c1afae40f.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg ^