Hopp over navigasjon
Søk
Mine Lån
Min profil
Kontakt oss
Kontaktdetaljer
Kontaktskjema
Forslagsskjema
Mer...
Avansert søk
Flere søkemetoder...
Søk i alfabetisk liste over søkeord
Kommandosøk (CCL)
Kikkhullet
Samsøk
Mobil-nettsider / webapp
Interesser
Huskeliste
Historikk
Mine stjernekast
Hjem
Lukk meny
Logg inn
Logg inn
|
Ny låner?
Søkefelt
X
Avgrens
Medietyper
Bok
Film
CD
Lydbok
E-bok
Språkkurs
Søk bare etter
Tittel
Person
Emne
Beregnet på
Barn
Ungdom
Voksen
Vis kun ledige titler
Flere valg (År, Språk, m.fl)
Utgivelsesår
Fra
til
Språk
Velg språk
Afrikaans
Albansk
Amharisk
Arabisk
Armensk
Bokmål
Bosnisk
Bulgarsk
Burmesisk
Cambodiansk
Dansk
Dari
Dinka
Egyptisk
Engelsk
Eskimo
Estisk
Etiopisk
Farsi
Finsk
Flerspråklig
Fransk
Færøysk
Gaelisk
Georgisk
Gresk, klassisk
Gresk, moderne
Grønlandsk
Hebraisk
Hindi
Indonesisk
Ingen
Irsk
Islandsk
Italiensk
Japansk
Katalansk
Kikongo
Kinesisk
Kinyarwanda
Koreansk
Kroatisk
Kurdisk
Kurmanji
Kvensk
Latin
Latvisk
Litauisk
Lulesamisk
Nederlandsk
Nordsamisk
Norrøn
Norsk
Nynorsk
Panjabi
Pashto
Polsk
Portugisisk
Romani
Rumensk
Russisk
Samisk (andre)
Serbisk
Slovakisk
Slovensk
Somalisk
Sorani
Spansk
Språk ikke angitt
Svensk
Swahili
Sørsamisk
Tagalog
Tamil
Thai
Tigrinja
Tsjekkisk
Tyrkisk
Tysk
Ubestemt
Ukrainsk
Ungarsk
Urdu
Uten språklig innhold
Vietnamesisk
Walisisk
Xhosa
Må også inneholde:
Søk i flere bibliotek med samsøk.no
Nytt søk
Avansert søk
Aktuelt
Mest vist i det siste
Populære ledige titler (for voksne)
Sist innlevert
Populære ledige bøker for barn
Populære ledige bøker for ungdom
Mest utlånt (for voksne)
Mest utlånt (for barn)
Mest utlånt (for ungdom)
Mest reservert (for voksne)
Mest reservert (for barn)
Mest reservert (for ungdom)
Nyeste titler (for voksne)
Nyeste filmer
Nyeste titler (for barn)
Nyeste titler (for ungdom)
Nyeste lydbøker
Nyeste Lettlest
Ingen
Andre søkemetoder
Avansert søk
Søk i alfabetisk liste over søkeord
Kommandosøk (CCL)
Kikkhullet
Samsøk
Søk med mobilen
Katalogpost
*0010483534 *003NO-LaBS *00520211011215944.0 *007t *008200224s2020 no er 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a978-82-530-4051-6$qinnbundet$cNkr 369.00 *0243 $a9788253040516 *035 $a(NO-LaBS)12408987(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150324342 *040 $bnor *08204$a709$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c709$dC *1001 $aChristensen, Arne Lie$d1943-$6(NO-LaBS)483534-1$_51045100 *24510$aElg i solnedgang$bet kulturhistorisk blikk på bilder$cArne Lie Christensen *260 $aOslo$bPax forlag A/S$c2020 *300 $a165 sider$billustrasjoner$c25 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-LaBS)483534-1 *500 $aKulturfond *5208 $aHva slags bilder har folk hatt på stueveggen i forskjellige deler av befolkningen? Og hvorfor akkurat disse? Jesusportrettet, dampbåten og den vesle stua ved sjøen har vært svært utbredte. Andre populære motiver er de masseproduserte framstillingene av «Sigøynerpike», «Gråtende barn» og «Elg i solnedgang». Det kalles kanskje ikke kunst. Men de er en viktig del av smakens og det norske hjemmelivets historie. Denne boka er en gjennomillustrert fortelling om kjente og kjære bildemotiver. Arne Lie Christensen har lagt fra seg kunstbrillene og tatt på seg kulturbrillene når han har sett på bildebruk i norske hjem fra 1700-.tallet og fram til vår nære fortid. Hvilke motiver har vært mest utbredt i norske hjem? Og hva forteller det oss i dag? De bildene som er utstilt ved kunstmuseer, gir ikke nødvendigvis et representativt inntrykk av hva man har hatt på veggen i stua, heller ikke i den kulturelle overklassen. Blant folk flest er det viktig at bildene ligner. Gjenkjennelse har stor betydning. Innholdet er gjerne viktigere enn komposisjonen. Et bilde behøver ikke være «kunst» for at det skal ha verdi for oss. Det kan forestille steder eller mennesker vi er glad i, eller bare være fine å se på. Uansett er bildene med på å skape et hyggelig hjem. Etter midten av 1800-tallet bidro framveksten av kunstinstitusjonene og kunstens profesjonalisering til et økt skille mellom «høyt» og «lavt»; og mellom «de gode» og «de dårlige» bildene. For kunstkjennerne betød etter hvert malemåten mer enn motivet. Dessuten skulle kunstnerne være nyskapende. Kopien ble mindre verdt enn originalen, og populære bilder ble snart «sentimentale» og «banale». Det rammet både «Gråtende barn» og «Elg i solnedgang», men også «Brudeferden i Hardanger» *65007$aBildende kunst$9nob$2Bokbasen AS$_43761000 *65007$aKulturhistorie$9nob$2Bokbasen AS$_43961100 *65007$aKunsthistorie$9nob$2Bokbasen AS$_45126500 *85641$amedia.boknett.no$uhttps://media.boknett.no/objects/42/43/150324342/productimage_ORG_3bd805f0e8317c144c82700d0afdc565043fa54b.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg ^