Dette er boka for barnehageansatte som ønsker å ta på seg "mattebrillene" i hverdagen! Her finner du faglige begrunnelser for og forslag til lek, eksperimentering og aktiviteter innenfor fagområdet
Antall,
rom og form. Boka kan både leses fra perm til perm, eller brukes som en idébank. Mange av aktivitetene kan lett integreres i det daglige arbeidet slik at det skapes gode erfarings- og læringssituasjoner for barna.
Hvordan kan vi bruke og videreutvikle materiell og kunnskaper for å stimulere barna mest mulig i arbeidet med matematikk? Hvordan legger vi til rette for læring? Hvilken betydning har den voksne for å skape motivasjon, og hvordan møter man best barnas nysgjerrighet og undring?
Boka legger vekt på at det er mulig å tilrettelegge for læring av matematiske begreper ved hjelp av lek. Innholdet i boka er et resultat av prosjektet SMIL (Satsing på matematikk i Lørenskog), som ble gjennomført i barnehagene i Lørenskog over en treårsperiode.
Forfatterne av boka er utdannet førskolelørere og utgjorde prosjektgruppen for SMIL.