Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftig samfunn. Barnehagelærere må derfor ha relevant kompetanse for bærekraftig utvikling i barnehagen. Denne boken handler om hvorfor begrepet «bærekraft» er sentralt i barnehagen, og viser hvordan barnehagelærere kan bidra til at barn får erfaring med og bevissthet om bærekraftig utvikling. Boken synliggjør hvor viktig barnehagelæreren er som rollemodell, tilrettelegger og medvandrer for å kultivere små barns naturlige omsorg og dømmekraft på vegne av vår felles jord. Boken gir konkrete forslag til hvordan bærekraft kan utøves i praksis i barnehagen. Den gjør oss oppmerksom på hvorfor oppdagelse, undring og kritisk tenking er viktige forutsetninger for bærekraftig utvikling. I tillegg eksemplifiseres metoder og prosjekter som etablerer gode vaner og økologisk handlekraft gjennom sosialt samspill, samhandling og utøvelse av demokrati. Boken retter seg mot studenter innenfor barnehagepedagogikk samt forskere, faglærere og barnehagelærere knyttet til barnehagefeltet.
Barnehagen har en viktig rolle også når det gjelder å fremme verdier og praksis for et mer bærekraftig samfunn, og derfor trenger barnehagelærere relevant kompetanse. Denne boken handler om hvorfor begrepet «bærekraft» bør være sentralt i barnehagene, og viser hvordan barnehagelæreren kan gi barna erfaring med og bevissthet om bærekraftig utvikling. Boken retter seg mot studenter innenfor barnehagepedagogikk, samt faglærere, barnehagelærere og forskere. Omtalen er utarbeidet av BS.