Hopp over navigasjon

Hovedbiblioteket stengt 12. august til 12. oktober.
Hovedbiblioteket i Tønsberg skal få nye gulv i 1. og 2. etasje! Frem til vi stenger er samlingen tilgjengelig for publikum, men den vil gradvis bli flyttet ned i underetasjen.


         
Mobile site

Cover photo
""
Sign in to give your star rating
Published:
cop. 2009 . - Book . - 252 s.
Norwegian, Bokmål
Item location:
372.21 P
Borrow       Add to selection list

(beta)Be the first to write a review
Forlaget skriver om denne boka:

Endelig er boka til Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlsson oversatt til norsk.
Det lekende lærende barnet
er noe så befriende som en bok i førskolepedagogikk skrevet av førskolelærere selv. I barnehagen, som ellers i barns liv, er lekog læring to sider av same sak. Når barna leker, lærer de noe nytt hele tiden. Hvor mye og akkurat hva de lærer er derimot avhengig av omgivelsene og de voksnes engasjement og tilbud. Pedagogens kompetanse når det gjelder å fange barns intensjoner og tilrettelegge og få barn til å bli og forbli interessert, understrekes i boken. En dyktig pedagog kan forvandle hverdagssituasjoner til en morsom kunnskapslek: Hvor mange kopper må vi sette fram for at alle skal få hver sin? Hvordan skal vi dele eplet slik at alle får like mye? Hvilke bokstaver har jeg i mitt navn som du også har i ditt?
Boka stiller metakognitive spørsmål og har fokus på hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Hvordan kan for eksempel metakognitive dialoger bidra til barns læring om det som er ukjent for dem. og hvordan blir barn oppmerksomme på sin egen læring?

Side
Forord til den norske utgaven9
Forord til den svenske utgaven13
DEL 1 BAKGRUNN15
1Et perspektiv i tiden17
2Noen retninger innen det førskolepedagogiske feltet25-43
3Lek som en måte å forstå verden på47-58
DEL II BASIS FOR DEN FENOMENOGRFISKE FORSKNINGSDESIGNEN61
4Fenomenografi som grunnlag for førskolepedagogisk teoridannelse63-73
5Barns erfaringer og måten å erfare på78-91
6Utvelgelse, variasjon og innretning95-103
7Metakognisjon og metakognitive dialoger106-120
8Læring som forandring av verden123-129
DEL III UTVIKLINGSPEDAGOKIKKENS TEORETISKE FREMVEKST FRA EMPIRI131
9Barna bevissthet rundt egen læring133
10Læring som objekt140-146
11Matematikk som objekt149-155
12Kulturelle aspekter ved omverdenen som objekt158-165
13Skriftspråk som objekt186-194
14Natur som objekt186-194
15Å utvikle førskolebarns forståelse for sin omverden197-202
DEL IV FØRSKOLEBARN, FREMTIDEN OG PEDAGOGIKKEN203
16Hva skal barn lære seg i barnehagen?205-214
17Fremtiden i et globalt og kreativt samfunn216-233
Referanser236

Always display this tab

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Always display this tab
  • Suggest this item to somebody: Det lekende lærende barnet : i
  • Share on Facebook
  • Show Facebook's Like button
  • Tweet
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Your suggestions
  • Display alternatives

Selection list

Empty
https://tonsberg.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=267634