Forlaget skriver om denne boka:
I denne nye utgaven av «Den felleskulturelle skolen» gir forfatteren en oppdatert innføring i pedagogisk arbeid i flerkulturelle grupper i skolen. Boka handler om hvordan lærerne kan ivareta et språklig og kulturelt mangfold ved å etablere en felleskulturell læringsarena, der elevene får bekreftet sin identitet og utvidet sine perspektiver.
Forfatteren beskriver hvordan det flerkulturelle perspektivet blir en selvfølgelig del av lærernes pedagogiske og didaktiske arbeid. Internasjonalisering av opplæringen, antirasistisk arbeid og samarbeid mellom skole og hjem, er områder som blir tatt opp spesielt. Boka tar også opp den tospråklige opplæringen (herunder særskilt norskopplæring), organisering av opplæringen og sentrale temaer for skoleledere. I denne reviderte utgaven er det foretatt en generell oppdatering av kunnskapsgrunnlaget for de ulike emnene som tas opp, og ikke minst er Kunnskapsløftet inkludert i framstillingen.
Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere, ansatte i PPT og andre som er opptatt av skolen i det flerkulturelle Norge.