| | Side |
| Forord | 10 |
1 | Skriftlig kommunikasjon - kvalitet i praksis | 13 |
| Evnen til å kommunisere med kunder og andre eksterne samarbeidspartnere | 13 |
| Reklame | 14 |
| Tilbud | 14 |
| Bruksanvisninger og produktinformasjon | 14 |
| Korrespondanse med kunder - og med andre eksterne samarbeidspartnere | 15 |
| Pressemeldinger | 16 |
| Mottakeren avgjør hva som er god kvalitet | 16 |
| God skriftlig kommunikasjon kan bidra til god intern effektivitet | 16 |
| Rapporter, notater og referater som beslutningsgrunnlag | 17 |
| Meldinger og rundskriv | 19 |
| Gode prosedyrer | 19 |
| Arkivet | 20 |
| Kvalitet - et lederansvar og et personlig ansvar | 20 |
| Lederansvaret | 20 |
| Personlig kvalitet | 20 |
| Hva er kvalitet i skiftlig kommunikasjon? | 21 |
| Tre hovedkrav | 22 |
| Kvalitetskrav - noe mer detaljert | 23 |
2 | Planlegging | 25 |
| Riktig kvalitet forutsetter god planlegging | 25 |
| Momenter vi bør tenke over før vi begynner å skrive | 26 |
| Hva vi bør tenke over før vi skriver | 26 |
| Trinn 1. Hensikten med det du skal skrive | 28 |
| Trinn 2. Det du trenger å vite om leseren - eller leserne | 29 |
| Trinn 3. Må for leseren | 31 |
| Trinn 4. Innholdet i skrivet - hvilke momenter du vil ha med | 31 |
| Trinn 5. Skrivets form: rekkefølge, språk, tempo, grafisk utforming | 33 |
| Hvilket språk passer? | 37 |
| Å tilpasse tempoet til leseren | 38 |
| Skrivet bør ha en tiltalende form | 38 |
3 | Språket - riktig valg av ord og uttrykk | 39 |
| Riktig ord | 39 |
| Leseren må tolke ordet på samme måte som deg | 39 |
| Velg ord som passer for leseren - ikke for deg selv | 41 |
| Unngå forkortelser | 45 |
| Bruk ordene som påvirkningsverktøy | 46 |
| Bruk dobbel bestemmelse | 48 |
| Ikke for mange lange ord | 48 |
| Fra ord til setning | 49 |
| Send bare ett budskap i hver setning | 50 |
| Skriv passe lange setninger | 50 |
| Unngå kompliserte setninger med mange innskudd | 53 |
| Bruk riktig ordstilling og korrekte henvisninger | 55 |
| Unngå substantivsjuke! | 57 |
| Bruk et aktivt språk | 60 |
| Finn den rette stilen | 62 |
| Skriv ikke for tettpakket | 65 |
| Sjekkliste for godt språk | 67 |
4 | Sentrale rettskrivningsregler | 69 |
| Språket utvikler seg | 69 |
| Feil hemmer kommunikasjonen og svekker tilliten | 69 |
| Læreboknormalen | 69 |
| Korrekt språk - hovedpunkter | 70 |
| Å stave ordene riktig | 70 |
| Å bøye ordene riktig | 72 |
| Ett eller to ord? | 73 |
| Bruk riktige forkortelser | 74 |
| Bruk riktig ord i sammenhengen | 76 |
| Preposisjoner - forholdsord | 79 |
| Eksempler på setninger med gal ordbruk | 82 |
| Bruk komma fornuftig | 82 |
5 | Illustrasjoner, modeller og utforming | 85 |
| Det som avviker fra teksten, legges mest merke til | 85 |
| Figurer skaper variasjon | 86 |
| Figurer bidrar til å gjøre det kompliserte enklere | 87 |
| Kurvediagram og stolpediagram viser tendens og utvikling | 88 |
| Sirkeldiagram og kakediagram er gode når vi skal sammenlikne størrelser | 89 |
| Tabeller og matriser er gode når vi skal sammenlikne alternativ og presentere mange fakta oversiktlig | 89 |
| Flytdiagram, blokkdiagram og trediagram viser sammenhenger | 90 |
| En tegneserie kan være fin når du skal illustrere en fremgangsmåte | 90 |
| Hjelp leseren med gode figurtekster | 91 |
| Benytt noen enkle prinsipper for god formgivning | 93 |
6 | Brev | 97 |
| Forespørsel | 99 |
| Sett opp brevet korrekt | 100 |
| Oppsettet når du ikke bruker fortrykt ark | 108 |
| Oppsettet når du ikke bruker fortrykt ark | 108 |
| Selve teksten | 109 |
| Et brev skal se ut som et brev! | 109 |
| Svar på forespørsel | 110 |
| Tilbud | 111 |
| Vedtak - på en vennlig måte | 113 |
| Klagebrev - som er høflige | 116 |
| Svar på klage | 119 |
| Attest | 122 |
| Salgsbrev og DM | 122 |
| Sjekkliste for brevskrivere | 131 |
7 | Referater - notatteknikk | 133 |
| Hva er hensikten med referatet? | 133 |
| Hvem skal lese referatet? | 134 |
| Mål: Hva skal leserne vite og kunne etter å ha lest referatet? | 135 |
| Innholdet i referatet | 137 |
| Rekkefølgen av momenter i referatet - tilpasset hensikten | 137 |
| Protokoll - et spesialtilfelle av referatet | 141 |
| Notatteknikk | 142 |
| Tankekart - en lur måte å notere på | 144 |
| Neste skritt - et enkelt og effektivt referat | 148 |
8 | Rapporter, notater og meldinger | 149 |
| Planlegging av rapporter, notater og meldinger | 149 |
| Eksempler på rapporter | 151 |
| Eksempel 1 Rapport om et uhell på arbeidsplassen | 151 |
| Eksempel 2 Rapport om nytt edb-system | 153 |
| Generelt om å forberede seg til å skrive rapporter | 157 |
| Rapporter kan ha mange ulike hensikter | 157 |
| Eksempler på mål for leseren | 158 |
| Rapportens innhold | 159 |
| Rapportens form | 160 |
| Notater | 163 |
| Eksempel på planlegging av notat | 163 |
| Prinsipper for planlegging av notater | 165 |
| Litt om interne meldinger og pressemeldinger | 167 |
| Interne meldinger | 167 |
| Pressemeldinger | 169 |
| Prinsipper for sammendrag | 170 |
| Hvorfor skriver vi sammendrag? | 170 |
| Hva skal sammendraget inneholde? | 171 |
| Når skal vi bruke sammendrag? | 173 |
| Sammendraget skal stå først, og bare forfatteren kan skrive det | 174 |
| Overskrifter | 174 |
9 | Prosedyrer | 177 |
| Hva en prosedyre kan inneholde | 178 |
| Krav til prosedyrer | 179 |
| Pass på versjoner og kopier | 187 |
10 | Interne håndbøker | 189 |
| Planlegg håndboken | 189 |
| Hensikten med håndbøker | 190 |
| Lesernes bakgrunn og forutsetninger | 191 |
| Målgrupper - internkontroll-håndbok | 192 |
| Mål: Hva skal leserne i hovedsak få ut av håndboken? | 193 |
| Innholdet i håndboken | 194 |
| Form: rekkefølge, språk og utforming | 195 |
| Brukerhåndbøker og bruksanvisninger - noen tips | 206 |
| Vedlikehold av håndbøker | 207 |
11 | Eksterne rapporter og andre publikasjoner | 209 |
| Tittelen er viktig | 209 |
| Omslaget | 210 |
| Vurder å bruke profesjonell hjelp til omslaget | 211 |
| Tittelsiden hører med | 211 |
| Vurder om du trenger en "kolofonside" - der du samler formelle opplysninger | 212 |
| Innholdslisten | 213 |
| Forord | 213 |
| Sammendrag | 214 |
| Noen råd om overskrifter | 214 |
| Bruk gjennomløpende sidenummer | 215 |
| Tilleggsinformasjon i topptekst og bunntekst | 215 |
| Bedriftsaviser | 216 |
| Formgivning | 217 |
12 | E-post og nettsider | 219 |
| Krav til e-post | 220 |
| Nettsider | 222 |
| Litteratur | 227 |
| Stikkord | 229 |